Retningslinjer for saksarbeid
Hva skal gjøres? | Ansvar |
Fase 1: Før henvisning og utredning | |
Bekymring for barnets utvikling - behov for spesialpedagogisk hjelp? | Ansvarlig pedagog |
Tidlig observasjon, problemvurdering og tidlig intervensjon. Skjema: Kartlegging/observasjon av barnet ved bekymring | Ansvarlig pedagog |
Ressursteam; problematikken drøftes i ressursteam. | Styrer |
Fase 2: Henvisning til PPT | |
Henvisende instans ber PP-tjenesten utrede barnets behov. | Virksomhetsleder/Styrer |
I forbindelse med henvisning til PPT, utarbeides pedagogisk rapport. | |
Foreldrene skal samtykke i henvisningen og gjøres kjent med alle opplysninger som overføres PPT. Ved henvisning til PPT skal foreldrene skrive under på at de samtykker til at sakkyndig vurdering utarbeides. | Ansvarlig pedagog |
Oversendelse av henvisning, pedagogisk rapport og annen relevant kartlegging til PPT. | Styrer |
Fase 3: Sakkyndig vurdering av barnets behov | |
PPT gjennomfører en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding. | |
PPT har plikt til å rådføre seg med foreldrene i arbeidet med å utforme tilbud om spesialpedagogisk hjelp, og skal legge stor vekt på synspunktene deres, jf. § 32 | |
Foreldrene har rett til å få kunnskap om innholdet i den sakkyndige vurderingen. | PPT |
Fase 4: Vedtak | |
Kommunen er ansvarlig for at enkeltvedtak fattes. Enkeltvedtaket kan gi medhold eller avslag på kravet om at barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp Foreldrene har rett til å uttale seg før det blir fattet enkeltvedtak, og deres syn skal tillegges stor vekt. Retten til å uttale seg gjelder særlig ved avvik fra den sakkyndige vurderingen. Før det treffes enkeltvedtak, skal kommunen årlig innhente samtykke fra foreldrene (skjema: Samtykke til vedtak om spesialpedagogisk hjelp). Hjelpen skal inneholde tilbud om foreldrerådgivning | Virksomhetsleder/ Barnehagefaglig rådgiver |
Fase 5: Planlegging og gjennomføring | |
Hjelpen til barnet settes i gang i samsvar med enkeltvedtaket. | Barnehage/PPT |
Det utarbeides individuell utviklingsplan (IUP) | Styrer/Ansvarlig pedagog |
Fase 6: Evalueringsfase | |
Utarbeiding av årsrapport | Ansvarlig pedagog |
Årsrapport sendes til foreldre, barnehageeier og PPT. | Styrer |
Gjentatt henvisning til PPT dersom saken har vært avsluttet. | Styrer |
Henvisning til PPT (fase 2 og 3)
Henvisning til PPT Senja skal i hovedsak gå gjennom barnehagen. Dersom barnet ikke går i barnehage, kan andre være henviser. Henvisningen kan innbefatte ett eller flere av følgende områder:
- Utredning av behov for spesialpedagogiske hjelp
- Veiledning/konsultasjon til pedagogisk personale/systemsak
- Annet (spesifiser)
Når PPT mottar henvisning starter et utredningsarbeid i forhold til barnets behov. Konklusjon av utredningsarbeidet munner vanligvis ut i ei sakkyndig vurdering. Sakkyndig vurdering skal ta stilling til behovet for spesialpedagogisk hjelp etter § 31 i barnehageloven. Den sakkyndige vurderingen gjelder så lenge behovet er uendret. Den sakkyndige vurderingen bør ikke være eldre enn 3 år.
Barn som har rett til spesialpedagogisk hjelp, har krav på at det fattes enkeltvedtak. Enkeltvedtak fattes av styrer/barnehagefaglig rådgiver/forvaltning i den enkelte kommune. Før det fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal foresatte gi skriftlig samtykke til at dette blir gjort i henhold til barnehageloven § 32.
Brukerne/foresatte skal være orientert om saksgangen og har uttalerett. En IUP utarbeides for alle som mottar spesialpedagogisk hjelp.
Vedtak om spesialpedagogisk hjelp (fase 4)
For at det skal fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp i henhold til barnehageloven, må det foreligge en sakkyndig vurdering. Vedtak om spesialpedagogisk hjelp fattes når PPT har vurdert at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp.
Det skal fattes vedtak om at barnet ikke har rett til spesialpedagogisk hjelp når PPT gjennom sakkyndig vurdering har vurdert at det ikke er behov for slikt tiltak.
Styrer/barnehagefaglig rådgiver/skal ikke fatte vedtak når;
- Det ikke foreligger en sakkyndig vurdering.
- Foresatte ikke har gitt samtykke til å fatte vedtak om spesialpedagogisk hjelp jf. § 32.
Individuell utviklingsplan (IUP) (fase 5)
Alle barn som får spesialpedagogisk hjelp skal ha en individuell utviklingsplan. I Senja kommune er det vedtatt å bruke IUP for førskolebarn.
Utforming av IUP
For barn som skal ha IUP skal denne foreligge så snart som mulig, og senest 4 uker, etter at vedtak om rett til spesialpedagogisk hjelp foreligger. Ferietid kommer i tillegg. Foreldre/foresattes stemme skal høres i utarbeidelse av IUP. Ressursteam, PPT og spesialpedagog kan gi veiledning i forhold til IUP-arbeidet.
Mål og innhold i IUP skal omhandle:
· IUP skal beskrive mål, omfang og organisering av tiltaket.
· områder der spesialpedagogisk hjelp er nødvendig (jf. sakkyndig vurdering fra PPT).
Omfanget skal beskrives i form av antall pedagog- og/eller assistenttimer i årstimer. Der enkeltvedtaket omfatter assistent, skal også dette innarbeides i IUP.
Organisering skal beskrives i form av tiltak for eksempel 1:1, i ei lita gruppe eller i full gruppe.
Utviklingsmålene må være så konkrete, tydelige og målbare at resultatene kan evalueres i årsrapporten.
En utvidet IUP, spesielt tilpasset barn med omfattende og sammensatte lærevansker
Kommunene har vedtatt den spesialpedagogiske håndboka med tilhørende IUP skjema. For de multifunksjonshemmede barna kan en mer utvidet IUP vurderes som planverktøy. Forslag til mal finnes på Statped sine nettsider.
Årsrapport for barnehage - vurdering av den spesialpedagogiske hjelpen
Barnehagen skal utarbeide skriftlig rapport hvert år med vurdering av den spesialpedagogiske hjelpen som barnet har fått.
I rapporten skal det gjøres vurderinger i forhold til målene i den individuelle utviklingsplanen og i forhold til sakkyndig vurdering. Metoder og organisering skal også vurderes.
Dersom vurderingen viser at behovet for spesialpedagogisk hjelp er endret, må IUP revideres. Ved større endringer må nytt vedtak vurderes. Dersom behovet for spesialpedagogisk hjelp ikke lenger er til stede, kan PPT skrive en ny sakkyndig vurdering som dokumenterer dette eller det kan fremgå av møtereferat.
Samarbeid med foresatte og barn
Arbeidet med IUP skal gjøres i samarbeid med foresatte, og det skal legges stor vekt på deres syn. Foresatte kan være delaktige på følgende områder; når det er bekymring for utvikling, henvisning PPT, utredning/samtale med PPT, gi samtykke til at vedtak blir fattet, utarbeiding av IUP og samarbeid gjennom barnehageåret.
Gjennomføring av spesialpedagogisk hjelp
Barnehagens ledelse plikter å se til at det avsettes nødvendige pedagogiske ressurser for å gjennomføre den spesialpedagogiske hjelpen i tråd med enkeltvedtaket.
Klagesaker
Det er av avgjørende betydning at all nødvendig dokumentasjon følger klagesaken, jf. punktene nedenfor, i tillegg til vedtaket og klagen.
Rett til å klage på vedtak følger av forvaltningsloven § 28. Det er foresatte eller en annen med rettslig klageinteresse som har rett til å klage på et enkeltvedtak.
Særlige regler om klageinstans finnes i barnehagelovens § 12.
Statsforvalteren er klageinstans for vedtak fattet av kommunen etter §§ 14 og 15, § 19 første ledd, §§ 24 til 26, §§ 35 til 38, § 53 og der det følger av forskrift gitt i medhold av denne loven. Det følger av forvaltningsloven § 29 at klagefristen er 3 uker. Når det klages på et enkeltvedtak, har barnehagefaglig rådgiver/virksomhetsleder alltid adgang til å oppheve eller omgjøre sitt opprinnelige vedtak til gunst for klager.
Før saken sendes Statsforvalteren i Troms og Finnmark må styrer påse at all nødvendig dokumentasjon er vedlagt:
- vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
- sakkyndig vurdering
- IUP
- årsrapport
- annet
Overgang fra barnehage til grunnskole for barn med rett til individuelt tilrettelagt opplæring
Barnehagen ved styrer innkaller til møte med rektor ved den skolen som barnet skal begynne på. Det er vanlig at følgende innkalles: Foreldre til barnet, PPT, skole, skolekontor/forvaltning, styrer, pedagogisk leder ved barnehagen/ansvarlig for det spesialpedagogiske tiltaket og eventuelt andre (f.eks. logoped, fysioterapeut, helsesykepleier). Dersom foreldrene gir sin skriftlige tillatelse til dette, skal barnehagen videresende dokumenter til skolen som er nødvendige i det videre arbeidet med barnet. Slik dokumentasjon kan være resultat av tester som er utført, IUP til barnet, og sakkyndig vurdering fra PPT. Skolen har et medansvar for å bli kjent med barnet før skolestart. Det vises her til skjema for overganger barnehage-skole. Viser for øvrig til eget hefte om Overgang barnehage-skole som er utarbeidet og gjeldende for Senja kommune.
Overgang for barn som ikke går i barnehage.
For barn som ikke har barnehageplass, og som vurderes til å ha rett til individuelt tilrettelagt opplæring ved skolestart, vil PPT skrive en sakkyndig vurdering som er gjeldende fra skolestart.