Vi har ingen å miste!

Selvmordstanker synes ikke, og mange som sliter med selvmordstanker holder disse tankene for seg selv. Derfor må vi snakke om det. Det kan redde liv!

Fv. Irene Eilertsen, sosionom, Ambulant akutteam, DPS Silsand, Helene Nilsen, virksomhetsleder, Psykisk helse og rus, Senja kommune, Monica Almestad, spesialsykepleier, Ambulant akutteam, DPS Silsand og Geir-Inge Sivertsen, ordfører, Senja kommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

- Kampanjen i de tre nordligste fylkene i regi av RVTS Nord, er spesielt rettet mot voksne menn og her er jeg selv mitt i målgruppen, sier Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune.

Vi, som denne kampanjen er spesielt rettet mot, er alt for dårlig til å åpne oss når livet blir vanskelig.

Se appellen til Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune.

Tørre å være sårbar

- Vi har dessverre alt for lite tradisjon- og kultur for å snakke om psykiske plager, og vi trenger å endre oss til at det å snakke om tunge tanker er like naturlig som å snakke om kroppslige vondter, sier ordføreren.

Vi må tørre å vise oss sårbare og gi slipp på tanken om at vi må klare alt alene.

Sårbarhet er ikke et tegn på svakhet!

Vi har ingen å miste! Fv. Monica Almestad, spesialsykepleier, Ambulant akutteam, DPS Silsand, Helene Nilsen, virksomhetsleder, Psykisk helse og rus, Senja kommune og Irene Eilertsen, sosionom, Ambulant akutteam, DPS Silsand.

Viktig kampanje

Senja har i mange år hatt svært lave tall på selvdraps-statistikken. Den siste tiden har dessverre vist at denne kampanjen er viktig også her i Senja.

- Vi har vært gode til å fange opp og hjulpet de som trenger det når livet blir vanskelig, og det gjør meg vondt å tenke på at noen har opplevd å ikke få den rette hjelpa, sier ordføreren.

En større kampanje i regi av RVTS Nord i de tre nordligste fylkene har pågått de siste månedene.

Den nasjonale kampanjen viser at behovet fortsatt er der, og anmoder de av oss som går med mørke tanker om å ta kontakt med hjelpelinjene på telefon.

Det er hjelp å få

Der er det eksperter som møter deg, bare et tastetrykk unna.

Bare det å få satt ord på tankene kan være nok til at tanken ikke fører til handling.

Denne uken hadde disse møte med Folkebladet, for å sette fokus på selvmordsforebygging. Fv. Geir-Inge Sivertsen, Senja kommune, Irene Eilertsen og Monica Almestad, fra Ambulant akutteam, DPS Silsand, og Helene Nilsen, virksomhetsleder, Psykisk helse og rus, Senja kommune

- Som mann, innbygger og ordfører blir jeg alltid berørt når jeg blir kjent med at noen har valgt å avslutte livet sitt, sier han.

Det er vondt å vite at noen har hatt det så tungt, at de ikke har sett annen løsning enn å avslutte sitt liv. Tanken går selvfølgelig derfor også til de etterlatte.

Hjelpen finnes der ute; hos dine nærmeste, fastlegen, ambulerende akutt-team på Silsand, psykisk helsevern for voksne i kommunen eller på Fontenehuset.

Vi har ingen å miste! Snakk!

Tilgjengelige tjenester hele døgnet Telefon Tjenester tilgjengelig på dagtid Telefon
Legevak 116 117 Fastlegetjeneste 77 87 14 10
Akutt ambulant team UNN 77 75 48 09 Psykisk helse og rustjeneste, Senja kommune 96 63 45 47 eller 46 92 00 42
Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 Fontenehuset Senja 46 91 60 12
Kirkens SOS 22 40 00 40 Kors på halsen, barn og unge tlf.tid kl.14.00-22.00 800 33 321
Mental helse hjelpetelefonen 116 123 LEVE: Landsforeningen for etterlatte ved selvmord 22 36 17 00

Vi har ingen å miste! Snakk!

Nyttig informasjon