Verdens beste jobb

– Jeg ble lærer fordi jeg i jobben som fagarbeider på skolen, fikk være sammen med en lærer som hadde lang erfaring og involverte meg, forteller Anette Meyer Lorentsen, lektor ved Trollvik skole.

Fremst, lektor Anette Meyer Lorentsen, adjunkt May-Tove Sivertsen og rektor Wenche Jakobsen ved Trollvik skole. Alle foto Kari H. Slaattelid

Hun ble inspirert av den erfarne læreren, fikk observere læreryrket og så at dette var noe hun virkelig ville jobbe med.

Senja kommune fikk sitt første kull ferdigutdannede lærere i 2023, gjennom distriktsbasert masterstudie (5 år) ved Studiesenteret Midt-Troms – og Anette Meyer Lorentsen var en av dem.

– Som lærer opplever jeg at jeg er betydningsfull for elevene mine. Jeg ser fram til å komme på jobb, fordi det gir meg energi å se framgangen hos den enkelte. 

De er glade for å se meg, og jeg står kreativt fritt til å løse undervisningen slik det er best for elevene mine og meg selv. Vi har frihet under ansvar.

Anette Meyer Lorentsen, lektor, Trollvik skole

Det er verdens beste jobb, slår lektoren fast med et bredt smil. 

Og det aller beste er å bli møtt av elevene dine og kjenne at du betyr noe for dem.  

Studere og jobbe samtidig

Som en timeplanfestet friluftsskole, er elever og lærere ofte ute. Det er noe lektoren setter høyt også i eget liv.

– Vi har hus og heim her, så det var aldri et alternativ å reise bort for å ta lærerutdanningen, forklarer Meyer Lorentsen, som synes studiet gikk radig og greit.

En av grunnene var at hun samtidig kunne jobbe på Trollvik skole. 

Det vi lærte på studiet kunne jeg bruke fortløpende, og ga også større praksiserfaring, poengterer hun, som også var svært fornøyd med både Studiesenteret og Senja bibliotek i utdanningsperioden.

En god lærer er relasjonsbygger, først og fremst. En som kan være en betydningsfull voksen for barn, mener både fv. May-Tove Sivertsen og Anette Meyer Lorentsen.

Har stabilitet

–  Foreldrene i bygda er positive, skolen er lagt til rette med fin lekeplass med mye aktivitet – og som også er et gode for alle på fritida, påpeker May-Tove Sivertsen, adjunkt og fagleder ved Trollvik skole. 

Hun har 25 års erfaring som lærer, og var ferdig fagutdannet i 2001.

På skolen har vi godt utdannet folk med én felles tanke – vår skole, våre elever. Vi har stabilitet, ikke uro. Alle kjenner hverandre.

– Elevene på skolen i Trollvik møter uansett en lærer som er trygg, og får god oppfølging. 

Og elevene sier selv at de setter pris på å gå her, smiler adjunkten. 

Fv. Andreas Guttormsen og Eleah Paulsen, begge 12 år og 7. trinn-elever på Trollvik skole.

– Vi må jo lære

Trollvik skole har små klasser – 76 elever fordelt på 7 trinn. Det vil si et snitt på 12,5 elever per klasse. 

– Det er positivt, mener elevene Eleah Paulsen og Andreas Guttormsen på 7. trinn.

Lærerne som er her gjør gøye ting, er snille og greie og gode til å hjelpe, sier Eleah Paulsen. 

Hun trives og framhever uteskole som spesielt morsomt.

– Denne skolen er den beste, smiler Andreas Guttormsen. Og vi må jo gå på skole for å lære hvordan vi kan skrive, kommunisere og lære.

Eleah mener at de får gjøre mange ting som ikke alle andre skoleelever får gjøre, og tenker spesielt på prosjektene de holder på med.

– Vi jobber også mye på tvers av klassetrinn. Før jul hadde vi et prosjekt om verdensrommet og kontaktet Vitensenteret i Tromsø, forteller Eleah engasjert.

Elevene får ansvar og frihet til å hente inn kunnskap, og har søkt om å få mulighet til å komme til Tromsø til våren på Nordlysobservatoriet og Nordnorsk vitensenter.

De har allerede vært på Newton Senja i Kunnskapsparken på Finnsnes.

Være til stede

Hva er en god lærer?

– En god relasjonsbygger, først og fremst, sier May-Tove Sivertsen. Du har oversikt, er omsorgsfull, tålmodig og kunnskapsrik, og er en stødig leder, veileder og god lytter. 

En som kan være en betydningsfull voksen for barn.

Det er ikke barna sitt ansvar å bygge en god relasjon, det er det du som lærer, poengterer den erfarne adjunkten. 

Vi skal være en trygg og god voksen, være til stede. Og det er jo ingen dag som er lik.

– Hvilke annen jobb får du en klem når du kommer på jobb – enten det er fra en elev eller kollega, sier hun retorisk.

Adjunkt May-Tove Sivertsen.

Et samfunn i endring

– Vi er en langstrakt bygd med Trollvik og Leiknes, men en trygg plass å være. Vi merker jo at elevene er mer hungrige på oppmerksomhet og den gode samtalen, sier May-Tove Sivertsen. 

Men som mellomtrinnslærere opplever vi ikke at skolen er en tøff arena – som enkelte lærere beskriver i media. Ikke noe mer enn hva du kan forvente at tenårene gir av utfordringer, fortsetter hun.

Det er med andre ord ikke et utpreget problem ved Trollvik skole, men lærerne ser tendensene. Samfunnet har endret seg.

– Generelt er det dessverre en del voksne som mønstrer av fra foreldrerådet, som ikke er til stede hjemme eller snakker med barna sine – de følger verken med eller opp, forteller Sivertsen. 

I noen familier får ungene for mye oppmerksomhet, eller ingen. Det bør være en gylden middelvei. 

Unger er ikke verre enn før, men på en annen måte. I dag er det andre utfordringer som påvirker – digitalisering, psykisk uhelse og nedskjæringer er det over alt.

May-Tove Sivertsen, adjunkt, Trollvik skole

– Før var det strengere oppdragelse, og vi som vokste opp forstod at det var en konsekvens, legger hun til.  Mange barn møtes ikke med forventningene og kravene hjemme.  

Vi må tørre å stille krav til våre egne unger.

Verdens beste jobb, mener fra høyre Mona Lyngmo fra Leiknes og Mia Lyshoel fra Finnsnes. De startet i fjor på den samlingsbaserte masteren på lærerstudiet, UiT Narvik.

Stepper inn som vikar

- Jeg synes det å være lærer er et givendes yrke og liker å jobbe med barn og i lag med barn, sier Mona Lyngmo. 

Hun har nylig vært i praksis på Trollvik skole og er fra bygda, nærmere bestemt Leknes. 

Det er fint å se utviklingen hos elevene, og spesielt hjelpe dem som plages mer eller har det litt vanskeligere på skolen. Det å bli sett tror jeg er viktig, fortsetter hun. 

Fra før har hun litt erfaring som lærer og kjenner problemstillingene – både faglig og sosialt.

Mona Lyngmo i praksis på Trollvik skole.

Studenten startet på det den samlingsbaserte masteren på lærerstudiet ved UiT Narvik i 2024, og er ferdig utdannet i 2029.

Jeg er i en familiesituasjon med mann i turnusjobb og to barn, som gjør at jeg må ta utdanningen samlingsbasert. Uten den muligheten, hadde jeg ikke kunnet tatt lærerutdanningen.

Mona Lyngmo fra Leiknes, student på samlingsbasert master på lærerstudiet, UiT Narvik

Studentene ved lærerutdanningen har 110 praksisdager, med unntak av det 5. året. Totalt er det 3 samlinger per år.

Og når hun ikke er på samling, stepper hun inn som lærervikar.

Fagutdanning gir en ny giv

- Det å få gjøre en forskjell for andre – elevene. Det er i alle fall det jeg håper på, sier Mia Lyshoel fra Finnsnes, på spørsmål om hvorfor hun vil fortsette i læreryrket.

Fv. Mia Lyshoel og Mona Lyngmo.

Lyshoel har tidligere jobbet på Finnsnes barneskole og er også masterstudent på lærerstudiet ved UiT Narvik, med praksis på skolen i Trollvik.

– Som aleneforsørger for tre unger, ser jeg det best å ta distriktsbasert lærerutdanning – både praktisk og økonomisk, forklarer Lyshoel. 

Det er vinn-vinn for alle parter.

Samtidig knytter jeg teorien jeg lærer til læresituasjoner i større grad, tar ting fortere inn i klasserommet når jeg jobber som lærervikar, fortsetter hun.

– Jeg ser viktigheten av å være faglært – det å ta fagutdanning gir en ny giv, sier Mia Lyshoel.

Flere faglærte lærere

Rektoren ved skolen er også en viktig motivator for lærerstudentene. 

- Vi må lokke lærere til kommunen, gjøre oss attraktive slik at de får lyst til å komme hit, påpeker Wenche Jakobsen, rektor ved Trollvik skole.

Rektoren er i følge studentene fleksibel, kan rokke om på timeplanen og legge til rette både for jobb ved siden av studiet og praksisplass.

Rektor på Trollvik skole, Wenche Jakobsen.

Distriktsbasert utdanning er kjempeviktig i forhold til rekruttering til læreryrket, spesielt med tanke på nedgangen i tilgjengelige og kvalifiserte lærere, presiserer hun.

Vi må øke antall faglærte lærere.

Faktaboks

Trollvik skole

Skolen ble bygd der den står nå, i 1958. Tidligere var skolen ei lita skolestue lenger sør i bygda. 

I dag har Trollvik skole 1.-7. trinn og 11 måneders SFO, med totalt 76 elever og 16 ansatte. Elevtallet har opp gjennom årene variert mellom 110 til noen og 70 elever.

Samlingsbasert master på lærerstudiet

I 2023 gikk det første kullet på 25 studenter ut, etter endt 5-års distriktsbasert utdanning ved Studiesenteret Midt-Troms på Finnsnes – hvorav 15 studenter kom fra Senja kommune. 

I 2023 begynte 20 nye studenter på Studiesenteret med totalt 149 søkere, hvorav 8 er fra Senja kommune. De er ferdig utdannet i 2028. 

Studentene som går på samlingsbasert master på lærerstudiet ved UiT Narvik, er ferdig utdannet i 2029.