Ungdom og næringsliv med i planleggingen

Senja kommune er i gang med å utarbeide Klima-, miljø- og energiplan. Ungdommer ved Senja videregående skole, sammen med utvalgte bedrifter, deltar i denne prosessen.

- Vi leder et pågående innovasjonsprosjekt kalt Drivkraft, hvor ungdom og næringsliv er med i planleggingen for bærekraftige distriktskommuner, forteller Wenche Pedersen, virksomhetsleder, Plan og utvikling i Senja kommune.

Ungdommer fra Senja videregående og Nordavind utvikling, er godt i gang med arbeidet. Her fra arbeidsverkstedet 8. mai i år.

Siden januar har biologielevene jobbet med problemstillinger fra bedriftene Tromspotet, SalMar, Stella Polaris og Finnfjord, knyttet til bærekraft og miljø.

- Det blir spennende å se hva vi får til sammen gjennom en rekke spennende aktiviteter i prosjektet, for å få innspill til kommunens Klima-, miljø- og energiplan, sier Wenche Pedersen.

Skape bolyst og blilyst

Elevene har sett på hvordan bedriftene i enda større grad enn i dag, kan utnytte restråstoffene fra sine produksjoner. Det vil si det som er tilbake etter at hovedproduktene fra dyr, fisk eller planter er tatt ut.

Og sammen med bedriftene og politikere, har de på verkstedet diskutert mulighetene som finnes for å sette ideene ut i live og hva kommunen kan gjøre.

Til Senja kommune ga de anbefalinger om å skape en kommune som ungdommer har lyst til å bosette seg i, gjennom å blant annet:

• Satse på kunnskapsarbeidsplasser og legge til rette for forskning.
  • Jobbe opp mot eierskapsbedriften Senja Avfall for å satse på biogassproduksjon og forbedret avfallshåndtering.
  • Sette av areal til utviklingsformål som er positivt for klima og miljø.

Fakta om prosjektet

Senja kommune leder et innovasjonsprosjekt kalt Drivkraft, hvor ungdom og næringsliv er med i klima-, miljø- og energiplanlegging (KME) for bærekraftige distriktskommuner.

Prosjektet har mottatt 5,4 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådet.

Prosjektpartnere er UiT Norges Arktiske universitet, Lofotrådet, Vågan kommune, Vestvågøy kommune, Nordavind utvikling og Det tekniske universitetet i Delft, Nederland.

Prosjektet tar sikte på å finne nye måter å samhandle med ungdom og næringsliv på, og har i den forbindelse innledet samarbeid med Ungt Entreprenørskap