Totalforbud mot bruk av åpen ild

Brannsjefen i Senja kommune vedtok i dag den 7. august, forskrift om forbud mot bruk av ild for Senja kommune. Den gjelder inntil videre, men ikke lengre enn tom. 20. august.

Arnstein Smevik, brannsjef og Hege Vigstad, kommunalsjef Samfunnsutvikling i Senja kommune. Kari H. Slaattelid

- Etter lengre tørke og lite nedbør, har vi etter en totalvurdering besluttet et totalforbud mot åpen ild i utmark og innmark, sier Arnstein Smevik, brannsjef i Senja.

Den gjelder innenfor kommunegrensene til Senja, og trer i kraft 7. august 2023 kl. 15.00.

Forskriften skal bidra til å redusere sannsynligheten for brann, gjelder inntil videre men ikke lengre enn tom. 20. august 2023, sier brannsjefen

Åpen ild sprer seg fort

Det er forbudt å gjøre opp ild i utmark, som å brenne bål, bruke grill, stormkjøkken, andre kokeapparater, bålpanner og annen brenning med fast brensel (ved, kull, briketter, gress, grener ol.) i nærheten av brennbar vegetasjon, brennbare materiale eller så nær at ild lett kan spres videre i terrenget.

- Forskriften gjelder også innmark som gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område, forklarer Smevik.

Det er likevel tillatt med bruk av grill i innmark, der det åpenbart ikke kan medføre brann og dersom faren for brann og spredning er lav.

Men det er svært tørt nå, og ild sprer seg fort, påpeker han.

Bruk av åpen ild medfører straff

Forskriften settes i kraft i dag, med hjemmel i lov av 14 juni 2002 nr. 20, om vern mot brann, eksplosjon og ulykker med farlig stoff og om brannvesenets redningsoppdrag (brann- og eksplosjonsloven).

- Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne forskriften, straffes med bot eller fengsel, sier Arnstein Smevik, brannsjef i Senja kommune.

Vi ber om stor varsomhet med åpen ild, og at forskriften følges, avslutter han.

07.08.23 Lokal forskrift forbudt med ild - Senja kommune (PDF, 67 kB)