Topp stemning på Rusfri 16. mai 2024

Kvelden og natta før nasjonaldagen 17. mai, fikk rundt 600 ungdommer fra regionen med seg Hkeem, Rolf Amundsen, vokalist i Rolffa, Uggen form, Jacob Winter og Von Ravenburg – en artistrekke fra øverste hylle.

Stinn brakke på Rusfri 16. mai 2024!

Arrangementet i regi av ungdomsrådet i Senja, hadde gratis inngang og var rusfritt – noe som ble godt ivaretatt av 40 dyktige vakter, politi, Røde kors og Norsk folkehjelp.

Rundt 100 frivillige stilte opp denne kvelden og natta.

Som lovet ble det topp stemning i det store festivalteltet på garasjetaket, rett bak det nye aktivitetshuset for barn og unge i Senja – GNIST SENJA.

Magisk og minnerikt

- Vi er kjempefornøyde med årets Rusfri 16. mai, og ser fram til å få til flere lignende arrangementer, forteller en glad Julie Marie Larsen, leder for ungdomsrådet i Senja.

Alle som bidro, gjorde kvelden helt super!

Artistene var fornøyde! Toppartisten Hkeem ga artistverten en egen gave, som takk for enestående oppfølging.

At hele toppledelsen i kommunen stilte opp og støttet ungdomsrådet, setter vi veldig stor pris på, smiler hun.

Og ordførerne i Senja og Salangen, Geir-Inge Sivertsen og Simon Løvhaug, hadde vaktvesten på til siste slutt – engasjerte og virkelig aktive.

Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune og Julie Marie Larsen, leder for ungdomsrådet.

Ungdomsrådet har allerede fått mange positive tilbakemeldinger, noe som også kom godt fram hos publikum under arrangementet.

Det ble magisk og minnerikt for både publikum og frivillige.

Stort engasjement fra mange

- Det kom mange flere enn vi hadde tenkt, forteller Julie Marie Larsen.

Men siden vi hadde godt vakthold og stor plass, fikk vi utvidet og alle kom inn.

Mange bidro til trygghet og sikkerhet under arrangementet, blant andre Finnsnes Røde kors hjelpekorps.

Dette gir oss mye motivasjon til arbeidet videre i Senja, sier hun, som også vil takke alle de frivillige som gjorde denne kvelden mulig.

Det skaper bolyst og gjør at ungdommene i Midt-Troms trives.

Artisten Uggen form, i storform!

- I tillegg stilte trygge voksne opp på bussene etterpå, noe som gjorde oss sikker på at ungdommene hadde det bra på transporten hjem, sier Kåre-Bjørnar Olsen, fagansvarlig for GNIST SENJA og koordinator for ungdomsrådet i Senja kommune.

Engasjementet fra de frivillige som vises, er nesten unikt.

Og publikum var eksemplariske, poengterer han.

Kåre-Bjørnar Olsen, koordinator for ungdomsrådet og fagansvarlig for Aktivitetshuset for barn og unge, GNIST SENJA. Kari H. Slaattelid, Senja kommune

Må trekke pusten

- Nå skal vi evaluere. Om vi skal arrangere Rusfri 16. mai 2025, så kan vi røpe allerede nå at billettsystemet og busstransporten blir noe endret, forteller Kåre-Bjørnar Olsen.

I tillegg blir aldersbegrensningen justert, slik at flere får muligheten.

Ungdomsrådet i Senja ønsker velkommen til 600 ungdommer i teltet .

Men først skal vi trekke pusten, gjøre opp regnskapet og få siste rest av arrangementet pakket ned, påpeker han.

- Vi vil også gjerne ha innspill fra publikum, frivillige og andre som kan bidra til å gjøre arrangementet enda bedre – så ta gjerne kontakt, avslutter Julie Marie Larsen, leder for ungdomsrådet i Senja.