Senjas helsetjenester markerer «Hva er viktig for deg?»-dagen

9. juni møter du kommunens helsepersonell med fargerike buttons. De bruker vi for å markere «Hva er viktig for deg?»-dagen, som minner oss på å se pasientenes ønsker og mål i behandlingsforløp.

«Hva er viktig for deg?»-dagen markeres over hele landet 9. juni. I Senja kommune brukes dagen til å ta den ekstra samtalen med våre pasienter for å spørre hva som er viktig for dem.

Se enkeltmennesket

I et behandlingsforløp er det ofte sterkt fokus på sykdom og begrensinger, mens denne markeringen og spørsmålet «Hva er viktig for deg?», minner oss på at det er pasienten det handler om.

Det kan være små ting som betyr mye for enkeltmennesket, og som gir oss livskvalitet.  Som en blomst i vinduskarmen som minner oss om vår, et favoritt-program på radio som har vært med oss hele livet. En morgenrutine som gjør dagen god.

- Ved å stille spørsmålet kan helsetjenestene møte pasienten og brukeren som et medmenneske, og det bidrar til å endre tjenestene de får, skriver kommunesektorens organisasjon, KS om dagen på sine nettsider

Mer om markeringen

Når personer får tilbud ved sykehjem eller hjemmetjenester fra Senja kommune er spørsmålet «Hva er viktig for deg?» en del av kartleggingen for å kunne gi et tilrettelagt tilbud. «Hva er viktig for deg?»-dagen minner oss på hvor viktig denne kartleggingen og samtalene med pasientene er.

For å lese mer om markeringen, og arbeid med gode pasientforløp, se nettsidene til kommunesektorens organisasjon, KS i lenken under:

KS - Gode pasientforløp

I videoen under, fra Gode pasientforløp, kan du se et eksempel på hva spørsmålet "Hva er viktig for deg" betyr for pasient Solveig Rostøl Bakken: