Samefolkets dag 6. februar

- Søndag er Samefolkets dag, og vi feirer samene, det samiske og ikke minst reindriften som en viktig samisk næring, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen. Han er invitert til å holde tale for dagen, i forbindelse med arrangementet på Sazza Senja naturhus og museum.

Senja og Midt-Troms sameforening arrangerer sammen med Ånderdalen nasjonalparkstyre, Midt-Troms friluftsråd og Sazzas venner, markering av Samefolkets dag og vinteraktivitetsdag søndag 6. februar kl.1100.

- Selv om denne dagen først og fremst er Samefolkets dag, vil jeg oppfordre alle til å ta del i feiringen, sier ordfører Tom-Rune Eliseussen.

Samisk næringsliv på Senja

- Ingen vet når den første samen tok i bruk jord og vann på Senja, men vi har belegg for at det har bodd samer på Senja i lang tid, sier ordføreren.

Det er spor av mange samiske bosetninger på Sør-Senja. Opp gjennom årene var det mange samer fra Karesuando og Jukkasjärvi som ledet reinflokken på sommerbeite vestover, og deriblant til Senja, fortsetter han.

De fleste dro jo hjem igjen om høsten. Men etter hvert bestemte noen seg for å bli igjen.

Ordføreren i Senja kommune ønsker å takke Senja og Midt-Troms sameforening og reinbeitedistriktene på Senja.

- Det er prisverdig at noen har gått i front, både for å ta vare på historien og for aktivt å drive med tradisjonelt samisk næringsliv på Senja, mener ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen, som ser fram til å være med å markere dagen..

Lihkku beivviin!