Reddet skolestart i Botnhamn

Lærermangel og vanskeligheter med å få kvalifiserte søkere til de ledige lærerstillingene i Botnhamn, kunne i verste fall resultert i at skolen ikke kunne ha startet dette skoleåret.

Birgit Renland Johansen, rektor ved Botnhamn skole, holder godt rundt de nye lærerne (fv.) Benjamin Stenberg og Magnus Hals Meyer. Kari H. Slaattelid

- Det har sett dystert ut, medgir Birgit Renland Johansen, rektor ved Botnhamn skole. Men vi har jobbet hardt for å få søkere til skolen vår, og har lykkes.

En pakkeordning som fungerer

- Jeg søkte bredt faglig og geografisk, alt fra Grimstad til nesten Tana. De jobbtilbudene jeg fikk var kun prosentstillinger, ikke fast og hel stilling som ved Botnhamn skole. I tillegg kan skolen tilby etterutdanning, smiler Benjamin Stenberg (25), som kommer fra Sander i Sør-Odal.

Han har 5 års utdanningsløp som lektor i kroppsøving og idrett ved Høyskolen Innlandet, i tillegg til 1 år samfunnsfag på Hamar.

- Tilretteleggingstilskuddet på 100 000 kroner er bra for meg, siden jeg kommer rett fra studiene og har et høyt studielån, fortsetter Stenberg. Tilskuddet har en bindingstid på to år.

Denne pakkeordningen er en fin måte å komme i gang på som ny lærer, og vil gi god erfaring, sier han.

Distriktsskole vs byskole

- I løpet av studiene har jeg vært ute i praksis både på ungdomsskole og videregående. Det som er bra med å komme ut av byen, er at jeg får mer tid til hver elev, sier Magnus Hals Meyer (27) fra Tromsø.

I byen har vi klasser med 30 elever, og får derfor mindre tid til å gå rundt å hjelpe. Her har ungdomstrinnet 8 elever, forteller han, som blir lærer og kontaktlærer for ungdomstrinnet på skolen.

Utdannelsen har han fra UIT Norges arktiske universitet, med lektorutdanning 8.-13. trinn, matematikk og biologi, og en bachelor i matematikk og statistikk.

Tatt godt imot

Det hjelper også ha god slekt i Botnhamn.

- Alle kjenner alle her, som far min sier. Jeg liker jo både naturen og bylivet. Og det er kort vei til byen enten det er med ferje eller hurtigbåt til Tromsø, og en kort times vei til Finnsnes, poengterer Magnus Hals Meyer.

Jeg har blitt tatt godt imot og tror dette blir veldig bra – både privat og i jobb, sier han, som har ambisjoner om å bosette seg i Botnhamn.

- Jeg har blitt godt ivaretatt også med tanke på bolig, sier Benjamin Stenberg. På jobben er de veldig på, for å gi oss de ressursene vi trenger.

- Plassen her er unik og flott i forhold til det jeg er vant med, sier Benjamin Stenberg. Her utenfor skolen sammen med lærerkollega Magnus Hals Meyer.​​​

- De nyutdannede blir kastet ut i det og får nok en bratt kurve etter utdanning, sier Birgit Renland Johansen. Det er et ekstra ansvar å være kontaktlærer.

Men vi skal veilede og ta godt vare på dem, betrygger hun. De har oss i ryggen.

I tillegg til de to har vi ansatt to ufaglærte lokalt, som også er med på å redde skolen, påpeker hun.

Godt bygdesamfunn

I vår flyttet flere som har tilknytning til Botnhamn fra bygda, og dermed mistet skolen lærere.

Rektoren roser foreldrene i Botnhamn som taklet situasjonen fint, viste forståelse og støtte og håpet det ville ordne seg, når skolen signaliserte at det ikke var sikkert at de kunne starte opp til høsten.

- De har også hjulpet med bolig og vært svært imøtekommende, sier Birgit Renland Johansen.

Det viser at det er et godt bygdesamfunn her. Og jeg tror jeg har alle foreldrene med meg, når jeg sier at vi er svært glade for at vi nå er i mål.

Det blir skolestart!

Bakerst rektor Birgit Renland Johansen og fra venstre, lærerne Elin Rydningen Benjamin Stenberg, Magnus Hals Meyer, Mari Pedersen og Veronika Eide.