Mudring av Senjahopen havn og farled

Prosjektet består av mudring av farleden inn til Senjahopen og diverse områder inne i havnebassenget, som ble utført i 2022, samt justering av fyllingshøyder, steinsetting av kanter og utlegging av et pukklag på fylling ved Hanslarsneset.

Her ser vi mudringsapparatet fra Wasa Dredging Oy LTD i arbeid, med mudring av farleden.

Mudringsarbeidet ble fullført i 2022, og det øvrige arbeidet skal gjennomføres frem til høst 2024.

Prosjektets navn

Hva gjelder prosjektet og hvem berøres

Mudring av farleden inn til Senjahopen og diverse områder inne i havnebassenget.

Mudringsmasser deponeres på to områder, hvor den ene har en omfatningsmolo bygd på forhånd. Områdene er regulert som kommunalt næringsområdet.

Prosjektet inkluderer tidligere reetablering av seilingsmerkene som måtte tas bort slik at mudringsapparatet kom til for å gjøre arbeidet, men dette arbeidet skal nå gjennomføres av Kystverket.

Mandat

Tiltaket ble vedtatt av Berg kommune og videreført av Senja kommune. Avtale med Kystverket om tilskudd for tiltaket ble inngått av Berg kommune 13. mai 2019.

Mål

Tiltaket er for å sikre god seilingsdybde inn til Senjahopen, for å ivareta sikkerheten for nye og større båter.

Mudring langs kaiene sikrer at alle båtene kan legge til kai.

Opprydning på fyllingene så fremstår som mer fullført. I tillegg skal det legges ut pukkmasser på den største fyllinga for å stoppe støvproblematikken.

Varighet for prosjektet

• Mudringsarbeider: 2022
  • Etterarbeid på fyllingene: 2024

Kostnader

Budsjett: 127 millioner kroner ekskl. mva., hvor 109 millioner kroner ekskl. mva. er tilskudd fra Kystverket.

Status

Kommunen har inngå kontrakt med Silsand Maskin AS for å rydde opp og justere fyllingene, slik at de fremstår som mer helhetlig og ordentlige. I tillegg skal kommunen få lagt ut pukk over den fyllingen som har omfatningsmolo, for å stoppe støvproblematikken.

Kommunen lyste ut konkurranse for dette den 13. mars, med tilbudsfrist 22. april.

Arbeidet ble startet i uke 25, og skal ferdigstillelse til høsten.

Angående seilingsmerker ble kommunen informert den 9. februar om at Kystverket selv ville utføre dette arbeidet.»

Bakgrunn

Selve mudringsarbeidet er avsluttet, og det pågår nå opprydding og ferdigstillelse av deponiområdene. Dette arbeidet vil pågå ut året.

• Utførende entreprenør: Silsand Maskin AS
  • Ansvarlig prosjekterende: Multiconsult AS