Liaveien stengt for gjennomkjøring

I forbindelse med at gamle Finnsnes ungdomsskole nå skal tas i bruk som midlertidig skole mens det bygges ny Finnsnes barneskole, vil Liaveien bli stengt for gjennomkjøring fra 18. august kl.14.00.

Veien vil bli stengt i krysset til Skolegata, ovenfor skolen, og det blir satt opp fysisk sperre og skilt ‘’Blindvei’’ i Nygårdsveien og Liaveien.

Sikker skolevei

Grunnen til at kommunen stenger Liaveien for gjennomgangstrafikk, er at alle elevene skal gå fra dagens busstopp i Helsenterveien, via Sven Eidissens vei, til gamle Finnsnes ungdomsskole. Her vil elevene krysse Skolegata via et gangfelt.

Krysset Liaveien/Skolegata/Sven Eidissens vei er utformet på en slik måte, at det er nødvendig å stenge Liaveien for å ivareta sikkerheten til elevene på best mulig måte.

Omkjøringsmuligheter

- Vi anbefaler bilistene å kjøre via Smørhusbakken til Nygårdsveien, siden Mellomveien er smal og ikke dimensjonert for økt trafikk, sier Bjørn Lauransen, virksomhetsleder, Teknisk drift i Senja kommune.

Vi anmoder alle trafikanter om å utvise forsiktighet, når det nå blir flere elever som skal ferdes langs Sven Eidissens vei, samt krysset Skolegata, sier han.

- I tillegg ber vi foreldre om å ikke kjøre barna helt opp til skolen, siden det er meget begrenset med parkeringsmuligheter og det fort kan forårsake farlige situasjoner.

Det er gangfelt opp langs hele Skolegata, så vi anbefaler å slippe barna av på en trygg plass lengre ned, avslutter han.