Inviterer til folkemøter om private avløpsanlegg

Kommunen har startet tilsyn på private avløpsanlegg, og sender nå ut invitasjon til folkemøter puljevis til eiere av eiendommer i Senja.

Har folkemøter og tilsynsrunde denne høsten. Fv. Alex Lydersen, Tonje Engevik Eriksen og Hans Kristian Bårdslett.

- Vi starter ved kommunegrensa mellom Senja og Målselv, og går langs Finnfjordvatnet og inn ved Rossfjordvatnet nå i høst, forteller Tonje Engevik Eriksen, miljørådgiver, Miljø og landbruk, Senja kommune.

Invitasjonen sendes via Digipost. Om du ikke åpner denne, vil det gå ut brev med post til deg etter noen dager.

Hvordan sjekker vi

Årsaken til at arbeidet med tilsyn igangsettes, er at kommunen som forurensningsmyndighet har plikt til dette.

Det følger av kapittel 12 i Forurensningsforskriften.

Tilsynet innebærer at kommunen vil sjekke om eiendommen din har gyldig utslippstillatelse samt tilstanden på avløpsanlegget, i de tilfellene hvor slikt finnes. Vi ber om utfylling av egenopplysningsskjema, (PDF, 547 kB) i forkant av tilsynet.

Om du nylig har oppgradert avløpsanlegget ditt og har søkt kommunen om dette, er det ikke nødvendig å fylle ut opplysninger på nytt.

Nyttig informasjon