Innstilling til ny kommunedirektør i Senja kommune

Torsdag 20. juni skal Senja kommunestyre behandle ansettelsen av kommunedirektør.

Etter orientering i Senja formannskap i dag, er innstillingen klar til kommunestyret fra ansettelsesutvalget bestående av Geir-Inge Sivertsen, ordfører, Marit Stubberud Hanssen, varaordfører, Elisabeth Rognli, gruppeleder for Senjalista, Hanne Hove hovedtillitsvalgt Utdanningsforbundet, Heidi Johansen, hovedtillitsvalgt Fagforbundet og Karin I Johnsen, virksomhetsleder Organisasjon.

I utvelgelsen av hvilke kandidater som skulle inn til intervju, har utvalget lagt vekt på følgende kriterier:

• Utdanning på bachelor- eller masternivå som er relevant for ansvarsområdene og erfaring fra å lede en kompleks organisasjon, samt solid forståelse for økonomi- og virksomhetsstyring.
  • Kandidaten må ha erfaring fra å lede endrings- og omstillingsprosesser, ha god forståelse for samspillet mellom administrasjonen og politisk ledelse – det vil si forstå viktigheten av et velfungerende partssamarbeid.  Lederutdanning er ønskelig og kandidaten bør ha gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig.
  • For å lykkes i rollen som kommunedirektør i Senja kommune, må du ha både engasjement og interesse for å utvikle lokalsamfunnet. Noe kjennskap til regionen er derfor ønskelig.

Innstilles som førstevalg

- Vi har hatt en grundig prosess og vært fornøyde med bistanden fra Capus AS i rekrutteringsprosessen, sier Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune. Søkermassen har vært god med totalt 9 søkere, hvor vi har hatt flere godt kvalifiserte kandidater.

Fire av søkerne trakk seg før de kom til intervju. Totalt fem ble innkalt til førstegangsintervju, fire ble innkalt til 2.gangsintervju. og vi har innstilt tre kandidater til kommunestyret – hhv. nr. 1, 2 og 3.

-Vårt førstevalg er Stine Jakobsson Strømsø, sier ordføreren, som imidlertid understreker at det er kommunestyret i plenum som ansetter.

Stine Jakobsson Strømsø (46 år) kommer fra stillingen som kommunedirektør i Bardu kommune, hvor hun har vært i tre år. Hun er bosatt med sin familie i Storfjord og er opprinnelig fra Bergen.

Tidligere har Strømsø jobbet som direktør for private rehabiliteringsvirksomheter, vært kommunalsjef i Storfjord kommune og generalsekretær i Epilepsiforbundet.

Strømsø har master i ledelse fra UiT Norges arktiske universitet, og har tidligere studert statsvitenskap og beredskap. For tiden studerer hun Master i helse og samfunn ved Universitetet i Sørøst-Norge.

- Stillingen som kommunedirektør i Senja er både viktig og spennende. Senja er en kommune hvor nært møter stort, sier Stine Jakobsson Strømsø. Det er store muligheter for vekst og utvikling, og jeg ønsker å bidra i dette arbeidet.

Jeg er veldig glad for å bli innstilt til stillingen, og avventer med spenning kommunestyrets behandling, sier hun.

Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune, mobil 951 48 700.