Hyller talenter i Senja

Senja kommune ønsker å hylle enkeltpersoner, som har utmerket seg innen sin idrett. I dag fikk tre flotte representanter fra Senja utmerkelse, heder og ære av ordfører Tom-Rune Eliseussen.

Mariell Olsen Vestnes - Norgesmester i pistolskyting

I juni i år på Løvenskjold, vant Mariel Olsen Vestnes to gull i Finpistol og Hurtigskyting finpistol.

Det er mange klasser og grener innenfor pistolskyting, og det er ikke gitt at det deles ut Kongepokal. Du må nemlig imponere litt ekstra:

• Kongepokalen kan deles ut til vinneren i en øvelse utvalgt av Toppidrettskomiteen eller det nedsatte utvalget på forhånd, eller til den av vinnerne i de aktuelle øvelsene som vurderes å ha det beste NM-resultatet, innledende skyting og finale sett under ett.
  • For å avgjøre hva som er det beste resultatet, sammenlignes NM-resultatene med resultater som nylig er oppnådd i tilsvarende øvelse i internasjonale mesterskap/WC», heter det i statuttene fra Norges Skytterforbund.

Kongepokalen for 2022 ble tildelt Mariell Olsen Vestnes fra Finnsnes pistolklubb, for hennes NM-gull i 25 m sportspistol på Løvenskjoldbanen 29. juni.

Fra venstre, Johannes Hillestad, Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune og Nikolai Heiberg Evenstad. Mariel Olsen Vestnes var ikke tilstede, når bildet ble tatt. Foto Kari H. Slaattelid/Senja kommune.

Johannes Hillestad - Ung lovende utøver i disiplinen skogsløp

Dette er en disiplin som kombinerer løping og feltskyting. I juni vant 13 år gamle Johannes NNM rekrutt, i Bø i Vesterålen.

30. juli var det NM i Valnesfjord. Her sprang han sitt livs løp, og ble med dette Norgesmester i skogsløp, sprint.

Lørdagens sprintmesterskap var på èn kilometer ganger to med løping, og to ganger seks skudd på 100 meters avstand.

I august sprang han også inn til sølv i Landsskytterstevnets skogsløp, og senere tok han 3. plass i samlagsmesterskap for bane i Lakselvdalen.

Nicolai Heiberg Evenstad - Bridgens Magnus Carlsen

Nicolai Heiberg Evenstad driver med kortspillet bridge. Han startet å spille som 8-åring, og ble tatt ut på aldersbestemt landslag U16 allerede som 11-åring. Han ble nordisk mester med landslaget samme år, samt igjen i 2021.

Han innehar en rekke rekorder:

• Tidenes yngste nordisk mester
  • Vinner av forbundsturnering
  • Utmerkelser som «hjertemester med stjerne»
  • Tidenes yngste til å kvalifisere seg til å delta i NM par på seniornivå

Nikolai Heiberg Evenstad blir omtalt som «vidunderbarn» eller «bridgens Magnus Carlsen». Nicolai tok i høst sølvmedalje i senior NM par. Han var da 13 år.

Denne våren spiller han på et lag under «Spring Nationals», som finner sted i Reno, Nevada. Denne turneringen startet 10. mars og varer til 21. mars. Dette er en av de største og mest prestisjefylte turneringer i verden.

Under NM senior 2021 fikk han prisen for beste spill samt at han ble tildelt «Skeidar-prisen» åpen klasse senior.

Til sommeren skal han delta i EM i Nederland for aldersbestemte landslag og etter dette VM for juniorer i Italia. Han vant også nylig Iceland Open.

Vi gratulerer alle tre med utmerkelse, heder og ære, og ønsker lykke til videre!