Hukommelsesteamet

Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud som skal sikre gode og trygge tjenester, til personer med demenssykdom og deres pårørende.

Hukommelsesteamet tilbyr en tjeneste som kan bidra i demensutredning, kartlegging og oppfølgning etter diagnose.

Vi i hukommelsesteamet skal være en støttespiller for mennesker med demenssykdom, pårørende, helsepersonell og eventuelt andre som måtte trenge det.

Dette er et gratis lavterskeltilbud, hvor demenssyke og pårørende kan henvende seg for veiledning og opplæring. Pårørende eller demenssyke trenger ikke henvisning eller time for å kontakte oss.

Alle med spørsmål om demenssykdom kan kontakte Hukommelsesteamet.

Hva gjør vi

Vi arrangerer pårørendeskole to ganger per år.

I år starter høstens Pårørendeskole 9. oktober, og arrangeres i samarbeid med Rehabiliteringsenheten UNN Finnsnes (tid. OGT) og Nasjonalforeningen Senja demensforening.

Hukommelsesteamets oppgaver

• Pårørendestøtte
  • Veiledning av pasient og pårørende
  • Samtalegrupper for pårørende
  • Pårørendeskole
  • Hjelpe til med søknader (tjenester i kommunen, hjelpemidler)
  • Basalutredning av demenssykdom i samarbeid med fastlege og spesialisthelsetjenesten
  • Kartlegging av behov for hjelp
  • Systematisk oppfølging etter demensdiagnose
  • Veiledning av helsepersonell

Hukommelsesteamet er et lavterskeltilbud som alle med spørsmål om demenssykdom kan henvende seg til, uten timeavtale eller henvising.

Hvem samarbeider vi med

Hvem er i teamet

Hukommelsesteamet har ett årsverk, fordelt på to ansatte:

Sykepleier Sonja Rose Brattli

Jobber 50 % i dagtilbud for hjemmeboende med demenssykdom og 50 % i Hukommelsesteamet.

Sonja Rose Brattli har jobbet på skjermet avdeling på sykehjem i 16 år, i syv av årene som avdelingsleder. Hun også jobbet noen år innen psykiatri og på langtidsavdeling på sykehjem, totalt 24 år innenfor helse- og omsorg.

- Som sykepleier er det demenssyke som står mitt hjerte nærmest. Denne pasientgruppen er sårbar, de trenger støtte og veiledning, og det trengs generelt mer kunnskap om demenssykdom i samfunnet, sier Sonja Rose Brattli,  sykepleier, Hukommelsesteamet i Senja kommune. Det er også mye skam knyttet til denne alvorlige diagnosen.

Jeg ønsker å være med å bidra til økt kunnskap, veiledning og være en støtte til demenssyke, pårørende, helsepersonell og de som ellers måtte behøve det.

Vernepleier Trine Amalie Sebakk

Jobber 50 % i hjemmetjenesten vest og 50 % i Hukommelsesteamet.

Trine Amalie Sebakk ble ferdig utdannet vernepleier i 2002, og har jobbet med demenssyke i omsorgsbolig og hjemmetjenesten de siste 14 årene.

- Jeg ønsker å være med på å bidra til at de demenssyke får riktig hjelp, best mulig livskvalitet og at pårørende får oppfølging og veiledning., sier Trine Amalie Sebakk, vernepleier, Hukommelsesteamet i Senja kommune.

Det å få en demensdiagnose kan oppleves som skremmende og stigmatiserende. Det er derfor viktig at vi får ett demensvennlig samfunn, åpenhet og kunnskap rundt diagnosen og at de demenssyke og deres pårørende ivaretas på best mulig måte.

Kontaktinformasjon

Du når Hukommelsesteamet på telefon 905 14 273 eller e-post, på dagtid mandag og onsdag, og hver tredje fredag i måneden.

Nyttig informasjon