Heder og ære til Magna og Kate

I dag fikk to av våre dyktige renholdere påskjønnelse for lang og tro tjeneste i over 25 år, i form av Norges Vel Medalje og diplom samt et gavekort.

Fv. Marianne Pedersen, avd. leder Renhold, Hege Vigstad, kommunalsjef Samfunnsutvikling, Magna Johansen, renholder, Kate Tone Nicolaisen, renholder og Anja Pettersen, avd. leder Renhold i Senja kommune. Alle Foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

- Det er en stor ære og glede å kunne hedre to av kommunens arbeidstakere, som i mer enn 25 år har utvist lang og tro tjeneste for samme arbeidsgiver, sier Hege Vigstad, kommunalsjef for Samfunnsutvikling i Senja kommune, som renholdsavdelingen hører innunder.

For Senja kommune er det viktig å forsøke å tilrettelegge for et så godt og inkluderende arbeidsliv som mulig.

- Målet er å ha og beholde dyktige og kompetente medarbeidere, som finner kommunen som arbeidsplass både utfordrende og interessant over lang tid, sier hun.

Setter pris på innsatsen

- Når Senja kommune som arbeidsgiver har valgt å søke om tildeling av denne medaljen på vegne av Magna og Kate, så betyr det langt mer enn en gave, mener Hege Vigstad.

Den representerer en tradisjon med solide verdier, og tjener som et varig bevis på mottakers innsats og betydning for oss, fortsetter Vigstad.

Hun er helt overbevist om at tjenestene de leverer og innsatsen for kommunens innbyggere, fortjener en slik oppmerksomhet.

- Medaljen dere i dag mottar er vel fortjent. Vi ønsker å vise at vi setter umåtelig stor pris på dere, deres faglighet, innsats og bidrag til organisasjonen som dere er en del av, sier kommunalsjefen til de to.

Vi gratulerer Magna og Kate med velfortjent medalje, heder og ære!

Magna Johansen, Skaland og Senjahopen

Magnas arbeidskarriere begynte med to år i hjemmetjenesten i gamle Berg Kommune. Etter dette var hun kokk noen år i privat sektor og videre som renholder hos Nergård.

Fra 1. oktober 1993 begynte hun som renholder ved Senjahopen barnehage, og fortsatte som renholder ved Skaland kommunehus og Teknisk bygg i Senjahopen.

- Siden hun går av med pensjon 1. august i år, hadde vi også en markering for Magna på Skaland kommunehus 6. juni sammen med hennes kollegaer, forteller Marianne Pedersen, avdelingsleder, Renhold i Senja kommune.

Kate Tone Nicolaisen, Finnsnes

Kate begynte først som vikar på renhold i Lenvik kommune, hvor hun utførte renhold ved Blomli barnehage og hovedrenhold på kommunale bygg ved behov.

Hun fikk deretter fast jobb som renholder ved Finnsnes barneskole, fra 21. april 1998.

- Finnsnes barneskole har vært mitt andre hjem i alle disse årene, sier hun. Og jeg vil gjerne takke spesielt rektor Espen Kay og avdelingsleder Arne Pedersen, for god tilrettelegging og godt samarbeid.

Jeg stortrives som renholder her, og ønsker å fortsette så lenge jeg kan, smiler hun.

Hva er Norges Vel Medalje

Medaljen for lang og tro tjeneste har en historie som strekker seg helt tilbake til 1888,  og er blant de eldste medaljene som fortsatt er i bruk i Norge.

Medaljen produseres av Det Norske Myntverket på Kongsberg, med like stor presisjon som Nobels fredsprismedalje og andre verdifulle samlemynter. Det ligger fortsatt mye håndarbeid bak det ferdige produktet.

Om medaljens historie — Norges Vel