Fullt hus på folkemøte i Gryllefjord

- Dette er en historisk dag! En ny skole er ikke hverdags, smiler Tom-Rune Eliseussen. Ordføreren og en delegasjon fra administrasjonen i Senja kommune, hadde i går kveld invitert til folkemøte i Gryllefjord. Og vi ble godt mottatt av rundt 40 engasjerte innbyggere.

Her fra kvelden 15. februar på Gryllefjord skole, rett før folkemøtet starter. Alle foto/video: Senja kommune/Kari H. Slaattelid.

- Det trengs å gjøre noe med skolen, slår ordføreren fast. Men nå er vi der at vi setter prosjektet i gang.

Det var godt oppmøte og engasjement på folkemøtet, hvor Senja kommune informerte om kommuneplanens samfunnsdel og  reguleringsplanen for Sildevika for den nye skolen, økonomi, framdrift og prosess

Ber om innspill

- Senja kommune skal være et godt sted å leve hele livet, og vi skal vokse sammen til én kommune. Samfunnsdelen i kommuneplanen setter spesielt fokus på barn og ungdom og målet om å være en utviklingsmotor i Nord – et ambisiøst mål, men et viktig mål, poengterer Tom--Rune Eliseussen.

Han redegjorde for befolkningsfordelingen i kommunen, stedsutvikling i forhold til bolyst, gode tjenester og service, og sosial infrastruktur.

Kato Fredriksen er prosjektleder for ny skole i Gryllefjord. Han svarte på spørsmål i forhold til det tekniske og status grunnforhold, samt sikkerhet og framkommelighet når arbeidet starter opp med å bygge den nye skolen.

På folkemøtet fikk deltakerne informasjon om hva planprosessen går ut på, hvor forhold til gjeldende regelverk, lover og rammer, ulike interesser -  også samfunnsmessige - vektlegges. Slik som grunnforhold, konsekvenser for miljø og klima, barn og unges interesser og kulturminner, for å nevne noe.

- I mange prosjekter kan overskuddsmasse være et problem, og da må vi i så fall ha på plass en plan for deponi, forklarer Kato Fredriksen. Han hadde befart området før folkemøtet, og registrerte at det er enormt store steiner som står der i dag.

De må skytes bort eller vi må bygge opp området, fortsetter prosjektlederen. Vi starter grunnundersøkelser i mai og videre en nøyere grunnundersøkelse, når vi vet hvor bygget skal stå. Først da vet vi om masse må kjøre bort eller tilføres.

I april legges forslag til reguleringsplan for den nye skolen i Gryllefjord ut på høring med høringsfrist på 6 uker, på Senja kommunes hjemmeside. Folkemøtet i går kveld i Gryllefjord var i så måte en god start på prosessen.

Se presentasjonen om den nye skolen (PDF, 273 kB)

Her finner du aktuelle kunngjøringer og høringer

Gammelskolen må rives

- Det bør tilrettelegges for nøkkelsystem for mange brukere, godt belyste uteområde og trygg skolevei, treningssenter og fysioterapi, sier Fred Ove Flakstad, på vegne av sin gruppe.

For øvrig synes jeg det er bra at dere har en delegasjon fra kommunen og arrangerer folkemøte her, fortsetter Flakstad engasjert. Da får vi alle den samme informasjonen i et prosjekt som vil påvirke hver og en av oss, og ikke minst at vi kan gi innspill og følge prosessen.

Mange gode og konkrete innspill til romplan, uteareal, sikkerhet og framkommelighet, ble lagt fram fra ulike arbeidsgruppene på folkemøtet.

Det være seg skolekjøkken, musikk- og sløydrom, lagring av uteutstyr, å frigjøre uteområde til ungene og ikke til parkering, rassikring, trygg skolevei og med god belysning, for ungene som kommer til skolen og bor i Torsken, kontor til utleie og treningsrom.

Oppsummerte innspill fra folkemøtet i Gryllefjord (PDF, 537 kB)

På spørsmål om hva som burde gjøres med den gamle skolen, var svaret ganske å unisont: Gammelskolen må rives. Om den ikke kan brukes for fisketurister bør den rives, så den ikke står igjen som et spøkelseshus, påpekte en av de mange fra Gryllefjord som møtte opp på folkemøtet.

Ny skole i 2024

Den nye skolen skal ligge i Sildevika i Gryllefjord og har en investeringsramme på 121 millioner kroner. Skolen dimensjoneres for 70-80 elever, skal være arealeffektiv, ha fleksible romløsninger, basseng, gymsal og det vurderes andre funksjoner i tillegg. Ambisjonen er at skolen er ferdig ved skolestart 2024.

Vibeke Eidissen, rektor ved Gryllefjord skole, sammen med en fornøyd ordfører med planutkastet for den nye skolen. Planutkastet ble brukt som grunnlag for innspill, under gruppearbeidet på folkemøtet.