Folk er takknemlige for vaksinen

For ett år siden på dagen 3. februar, etablerte Senja kommune Vaksinestasjonen på Silsand. Jubileet ble behørig markert med kake. Totalt 29 544 stikk mot covid-19 er satt på innbyggerne i Senja kommune i løpet av perioden.

- Det har vært lagt ned en betydelig innsats i det året som er gått, forteller Bente Johnsen Karlsen, vaksinekoordinator i Senja kommune.

Det er et utmerket samarbeid mellom Senja kommune, yrkesaktive og pensjonerte sykepleiere og ikke minst frivilligheten, sier hun.

Samarbeidet har bidratt til at kommunen har klart å ivareta sine plikter og gi tilbud om vaksinering, til de grupper i befolkningen som fra helsemyndighetene til enhver tid har vært prioritert.

Bak fra venstre, Aud Johnsen, Lisbeth Sebakk, Toril Nordgård Eriksen, May-Ann Pedersen, Lillian Nikolaisen, Johanne-Marie Astordatter Godtliebsen, Hegny Johansen, Anna-Marie Bakkehaug. Foran fra venstre, Reidun Kristiansen, Rita Thomassen og Helen-Marie Henriksen. Alle foto: Senja kommune/Kari H. Slaattelid.

29 544 stikk på ett år

Vi er på besøk under markeringen på Vaksinestasjonen, og får en prat med flere av de som sørger for at befolkningen får det viktige vaksinestikket mot koronasykdom.

- Så langt i år har 11 660 innbyggere over 18 år i Senja kommune fått sin første vaksinedose, og nesten like mange har tatt dose to, forteller Elisabeth Skogheim, kommuneoverlege i Senja kommune.

Det skal gå en viss tid mellom dose to og tre. Så per i dag har i underkant av 50 prosent av den voksne befolkningen, fått tatt dose tre. Og flere kommer nå framover, sier hun. De som har autoimun sykdom får mulighet for en dose fire, med henvisning fra sin lege.

- Når vi startet opp var vi nok spente og nervøse, men nå har det gått seg til. Dette kan vi gjøre i blinde, smiler Lillian Nikolaisen, som sammen med flere var med fra starten for ett år siden.

Mye måtte på plass

Lillian Nikolaisen er pensjonert sykepleier, og setter pris å kunne gjøre en samfunnsinnsats.

- De fleste av oss er pensjonister og i perioder med nedstenging, var det ikke mye annet å gjøre enn å holde seg hjemme, sier Nikolaisen. Når Vaksinestasjonen skulle etableres, var det godt å kunne gjøre nytte for seg og møte folk.

Samtidig benytter hun og Helen-Marie Henriksen, rådgiver innen helse og omsorg i Senja kommune, anledningen til å skryte av vaksinekoordinatoren.

- Bente er en dyktig organisator, sier Henriksen, og mye måtte på plass i  startfasen. Da var det viktig å finne egnede lokaler. I samarbeid med smittevernslegene Aslak Hovda Lien og Karsten Kehlet, etablerte vi gode og sikre rutiner i forhold til mottak og ferdigstilling av vaksinedosene, og ikke minst sikre gjennomføring og oppfølging av innbyggere som skulle vaksineres, oppsummerer hun.

Rigmor Richardsen (bakerst) og Helga-Marie Lund jobber med klargjøring av vaksinedoser.

Vi måtte også søke etter frivillige fra sanitetsforeningene Vikstrand og Grasmyr, Røde kors, Norsk folkehjelp, verve pensjonerte sykepleiere med flere, slik at blant andre helsesykepleierne i kommunen kunne fortsette å gjøre sin ordinære jobb - tross pandemi, poengterer Helen-Marie Henriksen.

- En slik rigging krever gode evner i å organisere, kvalitetssikre og oppmuntre når det trengs, noe Bente er flink til, roser Lillian Nikolaisen.

Fornøyde og takknemlige innbyggere

- Jeg kan ikke legge skjul på at det har vært et hektisk år, sier vaksinekoordinator Bente Johnsen Karlsen. Men den innsatsen som alle har lagt ned i vaksineringsarbeidet, har vært et viktig bidrag i å forebygge alvorlige konsekvenser for liv og helse, slår hun fast.

Vi opplever ut fra både direkte tilbakemeldinger og kommentarer på sosiale medier, at befolkningen har vært veldig fornøyde med det tilbudet som er gitt, legger vaksinekoordinatoren til. Dette er lagarbeid og de frivillige er uvurderlige.

- Spesielt i starten med de eldre som var først ute med å ta vaksinen, var folk takknemlige og glade for å få det første stikket, sier Lillian Nikolaisen.

Enkelte som kommer for å vaksinere seg er engstelige av ulike årsaker eller har sprøyteskrekk. De tar vi på alvor, påpeker sykepleieren.

- Vi har derfor egnede rom, hvor vi kan bruke mer tid, prate med og roe ned de som er mest engstelige, forklarer Nikolaisen.

Det er et viktig stikk for å unngå å bli alvorlig syk, så det er flott at de tør komme til oss, sier hun. Vi ønsker å gjøre opplevelsen best mulig.

Samfunnet åpner opp?

Vaksinestasjonen vil være i drift så lenge helsemyndighetene mener det er nødvendig. Regjeringen vil ta en ny vurdering innen 17. februar, om samfunnet skal åpne helt opp.

- Jeg har bobil, så da stikker jeg nok av i så fall, ler Lillian Nikolaisen. Vi er glade i å reise og nå har vi vært mye innelåst.

Men vi har gode rutiner, så vi kan rigge oss kjapt til ved en eventuell ny pandemi, avslutter hun.