Finansministeren kommer til Senja

- Vi setter stor pris på at finansministeren og hans statssekretærer kommer nordover og er interessert i å lytte, sier ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum, statssekretærene Lars Vangen og Lars Erik Barnes og representanter fra administrasjonen i Finansdepartementet, ankommer Senja førstkommende tirsdag 1. november.

Anledningen for besøket er budsjettforslaget til grunnrenteskatt på havbruk.

Fra venstre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen.

Forslaget har høstet full storm både hos næringen som investerer og bidrar sterkt inn i lokalsamfunnet, sjømatkommunene og fylkeskommunene i Nord-Norge.

Finansministeren med følge besøker ordfører, administrasjon og sjømatnæringen i Senja kommune.

Hovedtyngden av fordelingen går til storbyene

Regjeringen foreslår å innføre grunnrenteskatt på havbruk fra 1. januar 2023.

Skatteinntektene anslås til mellom 3,65 og 3,8 milliarder kroner, og regjeringen legger opp til at halvparten går til kommunesektoren.

En sentral del av forslaget er at vertskommunene- og fylkeskommunene, ved innføring av grunnrenteskatt, skal øke sine skatteinntekter og kommer bedre ut.

Dette blir ikke tilfelle, tvert imot, hevder Tom-Rune Eliseussen.

Kommuner som selv etter naturressursskatten blir liggende under 90 prosent av landsgjennomsnittet, beholder bare 5 prosent av naturressursskatten.

Det betyr at hovedtyngden av fordelingen tilbake til samfunnet, går til skattesterke kommuner som Oslo og andre bykommuner, poengterer han.

Til sammenligning får Oslo, Bergen og Trondheim – som ikke er sjømatkommuner – 139,7 mill. kr av naturressursskatten, som regjeringen har beregnet til 750 mill. kr.

Senja kommune, som en av de største sjømatkommunene i Norge, får bare 1,1. mill. kr, sier Tom-Rune Eliseussen.

- Vi ser fram til besøket for å påpeke skjevhetene i modellen, og samtidig komme med konstruktive forslag til hvordan innretning bør være slik at den ivaretar havbruksnæringen og kystkommunene, avslutter ordføreren.