Et viktig talerør

I dag møttes det nye Barn og unges kommunestyre i Senja. De nye og gamle medlemmene velges for ett år av gangen. De velges fra elevrådene på barne- og ungdomsskolene i kommunen og de videregående skolene.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

På dagens første møte med det nye kommunestyret, møtte det 36 av totalt 40 representanter. Alle foto Kari H. Slaattelid.

- Målsettingen er å ta i bruk de ressursene som barn og unge i Senja kommune er, poengterer ordfører i Senja kommune, Tom-Rune Eliseussen. De er et veldig viktig talerør for den målgruppen de representerer.

Møtet startet med at både nye og gamle medlemmer kommer opp på talerstolen og presenterer seg, med navn og hvilken skole de representerer.

- På den måten blir det ikke så farlig å entre talerstolen neste gang, når de har en mening om en sak, sier ordføreren.
Juliane Solli fra Trollvik skole, presenterer seg for ordfører og kommunestyret.

De har allerede et samfunnsengasjement i sitt lokalmiljø. Nå får de enda mer innflytelse i kommunen og lærer hvordan drive ungdomspolitikk, legger ordføreren til.

Meningen tas med videre

Barn og unges kommunestyre møtes to ganger i året. Medlemmene velger selv hva de vil diskutere. Det kan for eksempel være saker om skole, helse, transport og miljø.

Kommunens rådmann og andre ansatte i kommunens administrasjon var også til stede på møtet.

De voksne har ingen stemmerett, men er der for å lytte og sørge for at ungdommenes meninger tas med til politikerne og arbeidet videre i kommunen.

Mer om Barn og unges kommunestyre