Brann i batterirommet på båt, en øvelse

Tirsdag denne uka gjennomførte Senja brann og redning, Senja havn og Frøy AS, en brann- og sikkerhetsøvelse ved Finnsnes regionhavn.

- Under øvelsen simulerte vi en sikkerhetshendelse, der en uønsket person tok seg inn på området og truet med å sabotere fartøyet, forteller Asle H. Antonsen, havnesjef i Senja kommune.

Situasjonen eskalerte da det oppstod en brann i batterirommet.

Vi fikk gjennomført en realistisk øvelse, som også styrket fokuset på sikkerhet, sier han.

I en pause. Til høyre, Asle H. Antonsen, havnesjef, Senja kommune

Realistisk og nyttig

Øvelsen var svært konstruktiv og ga deltakerne verdifull innsikt i håndtering av batteribranner, et tema som blir stadig mer aktuelt med flere hybridfartøy i regionen.

Per nå er det rundt 5-6 hybridfartøy fast stasjonert i Senja.

- Hybrid energi med litium-ion batterier, er en ny utfordring for oss, sier Arnstein Smevik, brannsjef i Senja kommune. Spesielt knyttet til maritim aktivitet.

Den største utfordringen i Norge med batteribrann i båt, var med katamaranen MS Brim som begynte å brenne utenfor Fredrikstad i mars 2021, forteller han.

Til høyre, Arnstein Smevik, brannsjef, Senja kommune.

Søker kunnskap

Brannvesenet greide å få kontroll på batteribrannen i MS Brim.

Siden de brannfarlige gassene samlet seg under dekk, foreslo representant fra Corvus Energy at videre løsning kunne være å suge ut gassene fra fartøyet på en kontrollert måte.

På den måten spredte ikke brannfarlige gasser seg ut i andre rom, hvor de ikke hadde kontroll på tenn-kilder.

Frøy Skuld, hybrid batteridrift inkl. ulike kjemikalier, med et mannskap på 4 personer.

Samtidig med dette tilførte de nitrogen, for å fortrenge oksygenet i luften og forhindre en eksplosiv gassblanding i skroget.

- Vi tar inn over oss utfordringene også i vår region, og vil framover søke kunnskap på området slik at Senja brann og redning kan håndtere en slik hendelse på en god måte, sier brannsjefen.

Å øve på slike scenarier er nyttig voksenopplæring for oss alle.