Åpen ispark i sentrum av Finnsnes

Gode krefter i Senja kommune jobber nå for å tilrettelegge is på Finnsnesvatnet, slik at barn, ungdom og voksne kan være ute og stå på skøyter.

Isen ble vannet av Senja Brann og redning rundt klokken 14.00 i dag, så minusgradene må til slik at isbanen fryser til.

- Når isen er klar vil vi sette ut noen ishockeykøller og Ishockeymål, som alle kan låne i frilek på isen, forteller Kim Rist, Folkehelsekoordinator i Senja kommune. De er for øvrig levert av Barne- og familietjenesten.

Vi oppfordrer alle til å ta medansvar for utstyret, slik at det ikke forsvinner under snøen eller blir tatt av traktoren under rydding, sier han.

- Når du benytter ishockeyutstyret, er det viktig å hensyn til de som kun er der for å gå på skøyter, legger han til.

Skaper aktivitet i bysentrum

Åpen ispark i sentrum  er et samarbeid mellom ulike tjenester i Senja kommune - Teknisk drift, Senja Brann og redning og Barne- og familietjenesten - og Finnsnes Vaktmesterservice, for å gi ett godt tilbud til familier i jula.

- Vi vil forsøke å holde isen åpen ut februar måned, og har ordnet avtale for skraping og brøyting av is ved mindre snøfall, forteller Bjørn Lauransen i Teknisk drift i Senja kommune.

Så lenge vær og temperatur tillater lek på isen, vil vi forsøke å holde skøytebanen tilgjengelig, sier han.

Isen ble vannet rundt klokken 14.00 i dag, så minusgradene må til slik at isbanen fryser til.

Arnstein Steinsvik, brannsjef i Senja Brann og redning

- Vi ønsker å legge til rette for hyggelig julestemning i sentrum, sier Arnstein Steinsvik.

Vi håper jo at dette skal bli tatt godt i mot, av alle som ønsker fysisk aktivitet framover, smiler han.

Om du mangler utstyr

Senja kommune har en liten utstyrsbank, som holder til på gamle Finnsnes ungdomsskole.

Den driftes av Finnsnes ungdomsskole, avdeling støa, i skolens ordinære åpningstid.

Det er mulig å ta kontakt på utstyrsbanken@senja.kommune.no, for å høre om de har ledige skøyter for gratis utlån.

Alle som trenger utstyr oppfordres til å sende en forespørsel på e-post så tidlig som mulig, slik at vi kan planlegge og avtale utlevering av utstyr og hvor lenge du ønsker å låne utstyret.

Vi har skøyter i ulike størrelser mellom 32-46 og 10-15 hjelmer for utlån.