17. mai, bløtkake og flaggdag på en og samme dag

- Vi støtter fylkeskommunen slik at det skal være mulig å opprettholde helårsdrift på ferjesambandet, sier Sigbjørn Gjelsvik, kommunal- og distriktsminister.

Fv. Sigbjørn Gjelsvik, kommunal- og distriktsminister, Kjetil Renland, ildsjel for ferjesambandet Botnhamn-Brensholmen, Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune og Marlene Bråthen, fylkesråd for næring, plan og miljø i Troms og Finnmark fylkeskommune. Alle foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Kommunal- og distriktsdepartementet har besluttet å gi 12,6 millioner kroner i driftsstøtte til ferjeforbindelsen Botnhamn-Brensholmen for 2023.

Fra 2024 vil ferjesambandet inngå i beregningen av rammetilskuddet til fylkeskommunen, som betyr permanent helårlig drift.

Ferjesambandet Botnhamn-Brensholmen teller altså med, når staten beregner rammetilskuddet til fylkeskommunene i statsbudsjettet fra 2024.

En historisk dag

- Dette er som 17. mai, bløtkake og flaggdag på en og samme dag, sier Ivar B. Prestbakkmo, stortingsrepresentant for Troms.

Ferjesambandet var tidligere bare i drift om sommeren, men fra høsten 2021 ble det satt i gang et prøveprosjekt med helårsferje.

Alle som var til stede i Botnhamn på pressemøtet med Folkebladet og NRK, syntes nyheten om permanent helårsdrift var stor og etterlengtet.

- For Senja, Midt-Troms, Tromsø og Nord-Norge er dette en historisk dag! En viktig milepæl, sier en svært glad Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Ferjesambandet Botnhamn-Brensholmen blir nå et permanent helårstilbud, med langsiktig statlig finansiering, konstaterer ordføreren.

- Beslutningen gir også et godt grunnlag for å skaffe til veie et mer moderne fergemateriell, når Troms og Finnmark fylkeskommune lyser ut anbud på sambandet, poengterer han.

Fv. Sigbjørn Gjelsvik, kommunal- og distriktsminister og Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune.

Gir framtidstro

Kriteriet for ferjedrift blir regnet ut fra opplysninger om trafikken på hver enkelt forbindelse i løpet av et helt år.

- Det tar tid før en ny ferjeforbindelse med helårsdrift får kompensasjon gjennom rammetilskuddet, siden tilskuddet ikke kan beregnes før det finnes tall for trafikken, sier Kjetil Renland fra Botnhamn, en av de viktigste ildsjelen for ferjesambandet.

Det gjør det nå, og beslutningen om en permanent helårsferje gir framtidstro for både oss som bor her og nærings- og reiselivet, og knytter Tromsø som den største byen i Nord-Norge og Senja tettere sammen, mener Renland.

I perioden januar til juli i år, har ferja Skutvik fraktet 40 394 passasjerer på strekningen Botnhamn-Brensholmen og 21 184 personbiler.

- Dette har vi ventet på i snart en generasjon. Det blir nok noe godt i glasset i kveld, sier en smilende Kjetil Renland fra Botnhamn. Han er ildsjel for ferjesambandet Botnhamn-Brensholmen.

Kommunal- og distriktsdepartementet har tidligere betalt ut 10,2 millioner kroner, for å dekke deler av utgiftene til helårsdrift i 2022.

Kompensasjonen for 2022 og 2023 er ment å dekke om lag halvparten av kostnadene til helårsdrift, disse årene.

Fv. kaptein på Skutvik, Eirik Bendiksen og mannskapet om bord satte stor pris på nyheten fra kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik. Her på overfarten fra Botnhamn til Brensholmen.

Kompensasjonen er fastsatt som halvparten av beløpet som ferjesambandet ville utløst i rammetilskudd, dersom det var inkludert i utregningen av det ordinære rammetilskuddet for de to årene - med noen korrigeringer.

Ferja Skutvik på vei inn til gode nyheter i Botnhamn tirsdag 29. august.