Vil du bli meddommer?

Som kommune har vi en viktig jobb med å sette sammen et allsidig utvalg av meddommere, i forbindelse med årets meddommervalg til Nord-Troms og Senja tingrett.

Som meddommer deltar du i behandlingen av en rettssak, på lik linje med domstolens fagdommere.

Meddommerne i domstolene skal best mulig representere alle deler av befolkningen og ikke ha juridisk utdannelse.

Senja kommune ønsker at representativiteten i utvalgene skal bli enda bedre!

Grunnen til at vanlige folk er med, er at vi ikke kun skal dømmes av en juridisk elite men av likemenn- og kvinner.

Vi setter derfor pris på om du selv tar kontakt eller har forslag på aktuelle meddommere til Nord-Troms og Senja tingrett.

Senja kommunestyre tar saken om valg av meddommere til Nord-Senja og Senja tingrett i juni-møtet.

Se gjerne aktuell sak i NRK Østfold - Meddommerne i Norge er eldre, rikere og «norskere»

Hvem kan bli meddommer

Norges domstoler er samfunnets viktigste konfliktløser. Her kan du lese hva en meddommer er.

Hvem som kan være meddommer er regulert i domstolloven kapittel 4. Du må:

• snakke og forstå norsk, og elles være personlig egnet til oppgaven
  • ha fylt 21 år og være under 70 år når du blir valgt
  • ikke være fradømt stemmeretten
  • ikke være under offentlig gjeldsforhandling, konkursbehandling eller i konkurskarantene
  • stå innført i folkeregisteret som bosatt i kommunen, når valget blir gjennomført
  • være norsk eller nordisk statsborger, eller ha stått registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge de siste tre årene
  • ikke være dømt for visse straffbare forhold

Meld gjerne din interesse eller foreslå kandidater innen 1. juni 2024: