Pilot Senja – Boligbygging i distriktene

Prosjektet Pilot Senja skal teste ut nye virkemidler, som skal stimulere til boligbygging i distriktene.

Her fra møte med entreprenører i Senja. Fv. Siri Lund, Sparebank 1 Nord-Norge, Tom-Rune Eliseussen, ordfører i Senja kommune, Vegard Dypvik, Husbanken Region Nord, Roar Holmstad og John-Arne Karlsen, begge Sparebank 1 Nord-Norge. Foto Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

Prosjektets navn

• Pilot Senja – Boligbygging i distriktene
  • Prosjektleder: Yngvar Smetana-Svensen, fagansvarlig, Boligkontoret, Senja kommune

Hva gjelder prosjektet og hvem berøres

Tester ut nye virkemidler, som skal stimulere til boligbygging i distriktene. De som berøres er:

• private som ønsker å bygge bolig i distriktet
  • utbyggere som planlegger flerboligprosjekt i distriktet
  • private som ønsker å prøvebo i distriktet, for videre å kjøpe bolig/leilighet

Varighet for prosjektet

Prosjektperioden er 01.06.2023-15.10.2024.

Kostnader

Prosjektet har en totalramme på kr. 19 575 000. Prosjektet er samfinansiert av Senja kommune og Husbanken:

• Senja kommune stiller med 11 million kroner i tapsfond og 1 million kroner i tilskudd til etablering.
  • Senja kommune har også avsatt 6 million kroner til innkjøp av 2 prøvebo-leiligheter.
  • Husbanken dekker øvrig prosjektkostnader på kroner 1 575 000,-.

Status

• Fra 5 januar 2024 ble det mulig å søke om omsetningsgaranti, tapsgaranti og tilskudd til etablering.
  • Søknadsfrist for omsetningsgaranti var 29.02.2024.
  • Søknadsfrist for tapsgaranti og tilskudd til etablering er 15.10.2024.

Mandat

Senja kommune opplever en økning i befolkningen, men har et veldig presset boligmarked. Dette gjelder både i sentrumsområde i kommunen, men også i distriktene.

Det er flere faktorer som har gjort at Senja er havnet i denne situasjonen, men den korte konklusjonen er at det bygges for få boliger. Problemet er nok aller størst i distriktene der mye av verdiskapningen foregår.

Det er derfor besluttet i hhv. Utvalg for Samfunnsutvikling, Senja Formannskap og Senja kommunestyre, å etablere en pilot for å stimulere til mer boligbygging i distriktene.

Mer om mandat/vedtak og saksutredningen i kommunestyret, og prosjektbeskrivelse.

På dialogmøte i prosessen om å etablere Pilot senja, fikk aktørene fra Senja formannskap, kommuneadministrasjonen og Sparebank 1 Nord-Norge, besøk av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik som mener satsingen er et viktig grep. Foto: Kari H. Slaattelid, Senja kommune.

​​​​Mål

• Byggestart på 3 bolighus med tapsgaranti
  • Igangsatt minst to flerboligbygg med kapitalgaranti
  • Fastsette ramme for garanti