Senja kommune har hatt eiendomsskatt siden etableringen i 2020.
Første tre år i overgangsfase og harmonisering med retningslinjer fra gamle kommuner, til ny taksering ble gjeldende i 2023.
Senja kommune gjennomførte ny allmenn taksering i 2022. Alle eiendommer i kommunen ble da takserte på nytt.
Retningslinjene ble vedtatt av sakkyndig nemnd 31.01.2024.
Senja kommunes eiendomsskattelister legges årlig ut rundt 1. mars.
Eiendomsskatten kreves inn på samme faktura som andre kommunale gebyrer fra Senja kommune.
Takseringen vil skje fra primo april og frem til den er ferdig høsten 2022. Det er firmaet Jeessaa AS som skal gjøre dette arbeidet for kommunen. Takstmennene skal være iført gule refleksvester merket med Senja kommune og de har fått tildelt ID-kort fra Senja kommune som skal vises frem ved forespørsel. Befaringen vil skje både på dag- og kveldstid samt helg. Bygningene på eiendommen vil bli fotografert, jfr Eiendomsskatteloven § 31-5.
Taksten bygger på faktaopplysninger og skjønnsmessige vurderinger av din eiendom. Skjønnsmessige vurderinger tar opp forhold som påvirker verdien, og disse forholdene blir fanget opp ved en utvendig befaring av hver enkelt eiendom. I de tilfeller hvor kommunen mangler areal på bygninger, hentes dette gjennom innmåling. Dette gjøres ved å måle opp bygget utvendig. Faktaopplysninger som eier, adresse, bruksareal på bygninger og tomteareal, blir hentet fra eiendomsregisteret kalt Matrikkelen. Matrikkelen er Norge sitt offisielle register over all fast eiendom med bygninger, bolig, adresser og hjemmelshavere/eiere. Informasjon om areal på bygninger i Matrikkelen er oppgitt i bruksareal (BRA).
Bruksarealet for en bygning er summen av alle rom (medregnet innervegger), innenfor yttervegger i alle etasjer og uavhengig av bruken. Takhøyde i målt areal skal være minimum 190 cm.
Det vil bli sendt ut fakta skjema om eiendommen etter befaring. Du vil da kunne gi tilbakemelding om eventuelle feil. Tilbakemelding skal sendes til eiendomsskatt@senja.kommune.no og må inneholde Gnr, Bnr, Fnr, Snr og hva som eventuelt er feil. Alle arealkorrigeringer på tomt / bygning bør dokumenteres
Takstmannen foretar en utvendig besiktigelse av alle eiendommene. Takstmannen vurderer flere forhold på eiendommen for å komme fram til en takst. Forhold som beliggenhet, støy, solforhold og utsikt er faktorer som påvirker taksten. Samtidig vil også faktorer som størrelsen på bygningen(e) og tilstanden på disse vurderes i forhold til bygningen(es) standard og alder.
Det er sakkyndig nemnd som fastsetter taksten på eiendommen. Taksten som blir fastsatt skal stå fast i 10 år dersom forholdene på eiendommen ikke endrer seg. Taksten og utregnet eiendomsskatt blir lagt ut på kommunen sine hjemmesider i offentlig skatteliste innen 1. mars hvert år. Skatteseddel blir også sendt til alle hjemmelshavere.
Det er ikke nødvendig for hjemmelshaver/eier å være til stede ved befaringen, da dette utelukkende er en utvendig befaring av bygningsmassen.
Dersom hjemmelshaver/eier skulle ønske å være til stede ved befaringen eller har opplysninger man ønsker å opplyse om, må dette meldes til Senja kommune.
E-post: eiendomsskatt@senja.kommune.no
Opplys alltid følgende i emnet til e-posten:
- Gårdsnummer
- Bruksnummer
- Festenummer
- Seksjonsnummer
Mobilnummer du kan kontaktes på må også være inkludert i e-post.
Takstmannen skal IKKE inn i huset ditt og se, men kun befare eiendommen utvendig. Takstmannen vurderer flere forhold på eiendommen for å komme fram til en takst. Det tas hensyn til beliggenhet, støy, solforhold og utsikt m.m. Alle bygninger blir fotografert og oppmåling blir utført om nødvendig.
Ifølge eiendomsskattelova §31 har du en plikt til å medvirke til å gi opplysninger og til å medvirke så takstmannen kan få gjort jobben sin. Takstmannen har også rett til å ta bilde av eiendommen til bruk i takseringen (§31,5), og for at takstmannen skal få gjort denne jobben må han ha tilgang til eiendommen. Takstmannen er å regne som en offentlig tjenestemann og du kan IKKE nekte dette. Men takstmannen skal kunne identifisere seg. Takstmennene vil ha identifikasjonskort fra kommunen og vil også ha på seg refleksvest med kommunens logo.
Alle grunneiere, boligeiere, hytteeiere og næringer i Senja kommune blir ilagt eiendomsskatt. Eiendomsskattens rammer gjelder for alle, enten du bor sentralt eller i utkantstrøk.
Det er kommunestyret som avgjør om kommunen skal ha eiendomsskatt, og hvor mye du eventuelt må betale. I Senja kommune er det bestemt at den skal være eiendomsskatt. Innenfor rammer som regjeringa har satt i eiendomsskatteloven vedtar kommunestyret satser for eiendomsskatt hvert år. Det skjer i budsjettvedtaket som gjøres i desember måned. Kommunestyret gjør vedtak om følgene:
- Skattesats i promille (o/oo)
- Eventuelt bunnfradrag i kroner
- Fritaksperiode for nye bygninger.
- Fritak for bygninger tilhørende lag og foreninger, og bygninger som har historisk verdi.
Målet er å finne antatt markedsverdi på eiendommen. Til hjelp for dette vurderes forhold ved eiendommen som byggeår, bygningens stand, og lokalisering. Det blir kun gjort en utvendig befaring.
Arealene for bygningsflate og tomt hentes fra Matrikkelen, som er det offisielle registeret over fast eiendom i Norge. Det er bruksarealet (BRA) som blir brukt til å beregne eiendomsskatt på ulike bygninger. BRA er definert som alt areal innenfor omsluttende yttervegg, med tilpasning for arealmåling i etasjer med skråtak. Norsk standard 3940 for areal- og volumberegninger av bygninger angir også regler for definisjon av etasjetype.
Siden oppmålingen er gjennomført utvendig blir det trukket fra en gitt isolasjonsbredde, slik at målene skal avspeile arealet innfor ytterveggen. Den gitte bredden vil derfor variere fra ulike type bygninger. På bolighus beregnes det ca. 25 cm isolasjonsbredde, og på garasjer og andre uisolerte bygninger beregnes en bredde på ca. 15 cm.
Ved langsiktige festeavtaler, typisk for bolig/fritidsboliger, vil det være fester som betaler eiendomsskatten.
Er taksten realistisk ved salg i et fritt marked uten heftelser på eiendommen? Hvis du mener at taksten er for høy er det mulig å klage. Taksten vil da bli vurdert på nytt. Dersom taksten endres, kan klageren ende opp med både høyere og lavere takst.
Klage sendes til post@senja.kommune.no innen 6 uker etter at eiendomsskattelistene legges ut til offentlig ettersyn. Eiendomsskattelister legges normalt ut 1. mars i Senja kommune.
Klage sendes til post@senja.kommune.no innen 6 uker etter at eiendomsskattelistene legges ut til offentlig ettersyn. Eiendomsskattelister legges normalt ut 1. mars i Senja kommune.
Klagen må inneholde minimum følgende elementer:
- Klagerens navn og adresse
- Eiendommens matrikkelbetegnelse (gnr/bnr/fnr/snr)
- Eiendommens adresse
- Hva det klages på (Et eller flere punkter)
- I klagen må du også skrive hva som er feil i eiendomsskatten og hvorfor.
- Eiendomsskatt og kommunale avgifter må betales til fastsatt tid. Dette gjelder selv om du klager på grunnlaget. Klage på skattetakst kan fremmes hvert år i forbindelse med den årlige utskrivingen av eiendomsskatt, dersom det ikke er klaget på samme grunnlag tidligere år.
Klagene behandles fortløpende etter at klagefristen er utløpt. Omfattende klagebehandling gjør imidlertid at det kan ta tid før avgjørelse foreligger. Klage på administrative feil rettes av eiendomsskattekontoret, mens andre klager behandles av sakkyndig nemnd. Hvis nemnda ikke gir klager medhold, kan det det ankes, og saken går videre til sakkyndig klagenemd.
Sakkyndig nemnd og sakkyndig klagenemd er oppnevnt av kommunestyret for å bestemme retningslinjer for hvordan takseringen skal gjennomføres, behandle forslag om takst, og behandle innkomne klager.
Ja. Eiendomsskatten må betales innen forfall selv om den påklages. Ved økning eller reduksjon av takst vil endringer av skattebeløp bli motregnet neste fakturautsending. I særlige tilfeller hvor det helt åpenbart er utskrevet feil skatt, og feilen er betydelig har eiendomsskattekontoret hjemmel til å gi betalingsutsettelse inntil klage er behandlet.
Reglene for betaling er bestemt i eiendomsskattelovens § 25.
Eiendomsskatteloven tar ikke stilling til privatrettslige avtaler. Eiendomsskatten på slike eiendommer må deles mellom de forskjellige eierne internt.
Detaljert melding om skatt og takst sendes normalt til én eierrepresentant. På eiendommer med flere eiere, er det viktig at eierrepresentanten orienterer de andre om eiendomsskattetaksten.
Senja kommune gir ikke bunnfradrag på noen eiendommer. Årlig eiendomsskatt under kr. 300,- blir ikke fakturert.
Det er ikke bare størrelsen på huset som har betydning for taksten. Både etasjefaktor, byggeår og standard på boligen er avgjørende for den endelige taksten. Etasjefaktor blir brukt for å vekte verdien til de forskjellige etasjene i et bygg når det benyttes sjablong ved taksering.
Utgangspunktet for takseringen er etasjenes anvendelighet. Slike arealer kan ofte innredes for beboelse, og tas derfor med i taksten. Er det forhold som det ikke er tatt hensyn eller fører til urimelige utslag, så kan du sende en klage. Arealene skal uansett føres som de gjør i Matrikkelen.
Nei. Både meglertakst og kommunens eiendomsskattetakst har antatt markedsverdi som utgangspunkt. Når kommunen gjennom sakkyndig nemnd har fastsatt takst, har et overordnet mål vært å sikre likebehandling av eiendomsbesitterene.
Både meglertakst og kommunens eiendomsskattetakst har antatt markedsverdi som utgangspunkt. Men når kommunen skal fastsette takst skal de samtidig sikre likebehandling av eiendomsbesitterene. Det trenger ikke meglere ta hensyn til.
En annen vesentlig forskjell er at meglere i mange tilfeller takserer potensialet som en eiendom kan ha. Kommunens skattetakst tar utgangspunkt i det objektet som faktisk er på eiendommen uten at et eventuelt potensiale tillegges vekt.
Ved skatteberegning på leiligheter blir også fellesareal regnet med. Det kan gjelde for eksempel trappeoppgang, heis og felles boder. Fellesarealene blir fordelt på de ulike eierne etter den fordelingsbrøken som er gjeldene på eiendommen.
Sonefaktoren brukes for å justere prisforskjellen mellom forskjellige områder i kommunen. To identiske hus ville ellers kommet ut med lik takst selv om de ligger på helt forskjellige plasser i kommunen.
Fritak etter eiendomsskatteloven § 7
Noen eiendommer skal ha fritak, disse følger av eiendomsskatteloven § 5. Andre eiendommer kan få fritak i samsvar med eiendomsskatteloven § 7.
Det er opp til kommunestyret å bestemme hvilke fritak det ønsker å gi etter paragraf § 7. Kommunen skal behandle alle eiendommer i samme kategori likt.
Søknader om fritak sendes til: post@senja.kommune.no. Frist for søknad om fritak for 2024 er 15.04.2024.
Fritak etter eiendomsskatteloven § 28
Det er svært strenge vilkår for å få innvilget reduksjon eller bortfall av eiendomsskatt i samsvar med §28 i eiendomsskatteloven. Ved behandling av en søknad skal både inntektssituasjonen, gjeldssituasjonen, formuessituasjonen og årsakssammenheng vurderes.
Det er også mulig å søke fritak etter denne paragrafen, dersom boligen er ubeboelig i en periode. Eksempler på dette er ved brann, oversvømmelse eller lignende.
Skal du søke om fritak etter §28 må søknaden inneholde informasjon om hvilket grunnlag du søker fritak på og relevant dokumentasjon må legges ved søknaden. Det er formannskapet som behandler fritakssøknader etter § 28.
Se i eiendomsskatteloven i lenken under for utfyllende definisjoner om fritak.
Søknader om fritak sendes til: post@senja.kommune.no. Det er ikke noen frist for å sende søknad om fritak etter § 28.
Eiendomsskatteloven - lovdata.no
Eiendomsskatt skrives ut basert på eiendommens verdi og uavhengig av eiers inntekt eller formuesforhold for øvrig. Hvis du ikke betaler eiendomsskatten i tide, må du betale forsinkelsesrenter.
Eiendomsskattekontoret har plikt til å kreve inn eiendomsskatten. Kravet er sikret med lovfestet pant i eiendommen etter Lov om eiendomsskatt. Det betyr at eiendommen i verste fall kan bli tvangssolgt hvis du ikke betaler.
Hvis du ikke kan betale, må du kontakte Senja kommune ved avdeling for innfordring snarest, og før forfall på den første fakturaen. E-post sendes til: innfordring@senja.kommune.no
Eiendomsskatten kreves inn på faktura sammen med de andre kommunale avgiftene. Fakturaen må betales selv om du er uenig i beløpet eller takseringen og sender klage til kommunen. Hvis du får medhold i din klage vil det du har betalt for mye bli trukket fra fremtidige fakturaer, eller tilbakebetalt.
Hvis boligen brenner eller rives i løpet av året kan du søke fritak etter § 28.
Nei. Eiendomsskatten forblir den samme hele året uavhengig av bruk.
Husk at eventuell klage må sendes innen 6 uker etter at eiendomsskattelistene legges ut til offentlig ettersyn. Eiendomsskattelister legges normalt ut 1. mars i Senja kommune.