Hvordan klage på helse- og omsorgstjenesterHar du mottatt en helse- eller omsorgstjeneste fra kommunen, og ønsker å klage på denne? En klage kan rettes mot helsepersonell, en overordnet tjeneste eller flere tjenester. Sist endret 15.05.2024 14.37 Ifølge Forvaltningsloven § 11, har Senja kommune et ansvar for å veilede og hjelpe deg som ønsker å klage på tjenesten. Noen momenter knyttet til klagerKlagesaker er unntatt offentligheten etter § 13 i Offentlighetsloven. Ved tilsynssaker gis det automatisk mulighet til å hente informasjon fra pasientens journal, jamfør Lov om Helsepersonell § 30 og egen «Rutine for journaltilgang». Ved klager direkte til enheten, må det innhentes og dokumenteres samtykke fra pasient. All dokumentasjon i klagesaken, journalføres i kommunens saksbehandlingssystemMaksfristen for å klage er fem år etter aktuell hendelse.Hvordan klageEn klage kan rettes mot helsepersonell, en overordnet tjeneste eller flere tjenester.Vi har prosedyre for hvordan en klage på en helse eller omsorgstjeneste i Senja kommune, skal gjøres på en korrekt og god måte.Her finner du veiledning for hvordan du kan klage på en helse- og omsorgstjeneste (PDF, 153 kB).KontaktinformasjonHar du ytterligere spørsmål. ta gjerne kontakt med kommuneoverlege Hans-Olav Holtermann Eriksen på e-post kommuneoverlegen@senja.kommune.no.