Barnevernstjenesten i Senja-Sørreisa
- Barneverntjenesten har kontor i 3. etasje, Kvistad senter, Finnsnes, og har åpent hverdager i ordinær kontortid kl.08.00-16.00.
- Vi er åpen for henvendelser/drop in i kontortid, enten på telefon eller ved oppmøte.
- Telefon, sentralbord: 77 87 12 22
- Barnevernsleder Inger Slettum Olsen, telefon og e-post
- Døgnbemannet vakttelefon hvor barn trenger umiddelbar hjelp: 90 73 77 16
- Alarmtelefonen for barn og unge: 116 11
Barnevernets ansvar og arbeid
Barn og ungdom under 18 år har krav på omsorg og rett til en trygg oppvekst. Det er i første rekke foreldrenes ansvar. Når foreldrene i kortere eller lengre perioder trenger hjelp for å ivareta dette ansvaret, skal barnevernet hjelpe.
Ansvar for å hjelpe
Barnevernets oppgave er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, skal få nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse i rett tid.
I tillegg skal barnevernstjenesten være en aktiv aktør i det forebyggende arbeidet I kommunen og i samfunnet- blant annet med å være tilgjengelig for råd og veiledningssamtaler samt å gjennomføre opplæring og informasjonsarbeid til samarbeidspartnerne våre gjeldende meldeplikt.
Mer om barnevernet: Hva gjør barnevernet? - Bufdir
Hva barnetjenesten gjør
Barnevernet i Senja-Sørreisa gir hjelp til barn og familiene deres, på flere områder:
- Råd og veiledning til foreldre og barn som er i en vanskelig situasjon
- Hjelpe- og støttetiltak i hjemmet
- Har ansvar for og følge opp barn og unge som bor i beredskapshjem, fosterhjem og institusjon.
- Samarbeider med andre offentlige instanser for å ivareta barn og unges interesser. Det kan være helsesykepleiere, barnehager, skole, PPT, NAV, og barne- og ungdomspsykiatri
Er du bekymret for et barn, som privatperson?
Her melder du fra som privatperson, digitalt til barnevernet. Du finner også meldeskjema som kan lastes ned og sendes barnevernstjenesten, om du ikke kan melde digitalt
Om du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du sende en bekymringsmelding til barnevernet. Du trenger ikke å være sikker på at noe er galt for å melde fra og du kan melde anonymt.
Er du bekymret for et barn, som offentlig ansatt eller fagperson med meldeplikt?
Her melder du fra som offentlig ansatt eller fagperson, digitalt til barnevernet. Du finner du også meldeskjema som kan lastes ned og sendes barnevernstjenesten, om du ikke kan melde digitalt.
Som offentlig ansatt eller fagperson har du meldeplikt etter barnevernsloven §13-2, der du mistenker at barn og unge lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling. Meldeplikten er personlig ansvar og går foran lovfestet taushetsplikt.
Du har plikt til å melde fra til barnevernet, uten ugrunnet opphold
- når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller utsatt for annen alvorlig omsorgssvikt
- når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade, og ikke kommer til undersøkelse eller behandling
- når det er grunn til å tro at et barn med nedsett funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn, ikke får dekt det særlige behovet sitt for behandling eller opplæring
- når et barn har vist alvorlige adferdsvansker ved å gjøre seg skyldig i alvorlige eller gjentatte lovbrudd, ved problematisk bruk av rusmiddel eller ved å ha vist annen form for utpreget normløs adferd
- når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel
Du trenger ikke å være sikker på at barnet er i en situasjon som beskrives i barnevernsloven § 13-2 første ledd, men det må være noe konkret som indikerer alvorlige mangler ved omsorgssituasjonen til barnet eller som tilsier at barnet har alvorlige adferdsvansker.
Vil du gjøre en forskjell?
For å kunne hjelpe barn med atferdsproblemer, emosjonelle og sosiale problemer, ønsker barneverntjenesten å gi barn, unge og familier hjelp så tidlig som mulig.
Barneverntjenesten trenger hjelp fra privatpersoner, som ønsker å være:
- Beredskapshjem
- Fosterhjem
- Støttekontakter
- Besøkshjem/avlastningshjem
- Tilsynsførere i fosterhjem
Det er en fordel om du har erfaring fra arbeid med barn og unge. For å kunne ta oppdrag fra barneverntjenesten, må du skaffe og vise frem politiattest. Du må også skrive under en taushetserklæring.
Kontakt oss, om du har lyst å bidra til å gjøre en forskjell i et barns liv!
Hva vi tilbyr
Som beredskapshjem og fosterhjem for barn fra Senja og Sørreisa, tilbyr vi dere:
- Arbeidsgodtgjøring og utgiftsdekning etter veiledende KS satser
- Dekning av medlemskap i fosterhjemsforeninga første år
- Bor du i nærheten i Senja, vil du inviteres til å delta på fagkvelder og fellesskap for fosterforeldre
- Dekning av tapt arbeidsfortjeneste, pluss 2% tillegg for mulighet til sparing av pensjon ved frikjøp
- Oppfølging og veiledning fra barnevernstjenesten
- Er du ansatt i Senja kommune og en del andre arbeidsplasser, vil du ha rett til permisjon den første tiden etter innflytting. Barnevernstjenesten betaler deg tapt arbeidsgodtgjørelse den tiden du har avtalt at du skal være hjemme.
Nyttige informasjonslenker