Når hverdagslivet snur

Senja kommune inviterer pårørende, foresatte, ansatte i helse og oppvekst, støttekontakter og andre interesserte i Senja, til Pårørendekonferansen 2024 - en flott fagdag 18. september 2024 kl. 09.00-15.00 i Kunnskaps- og næringsparken Senja, Bernhards Lundsvei 4, Finnsnes.

Hvordan er det å være pårørende

Hva når partneren din begynner å glemme? Når barnet du nettopp har født viser seg å ha en funksjonsnedsettelse? Når du ikke klarer å stå i jobb lengre, fordi det er for krevende å følge opp dine gamle foreldre? Eller når du finner ut at sønnen din ikke har vært på skolen på flere uker?

De fleste av oss kommer til å oppleve plutselige endringer og inngripende overganger i livet.

Årets pårørendekonferanse setter søkelys på hvordan vi kan finne gode veier videre, og hvordan håpet finnes selv når alt syntes håpløst.

Gå ikke glipp av spennende gjester og foredragsholdere som Else Kåss Furuseth,  standupkomiker og programleder, Trond Viggo Torgersen, lege og barneombud, Unn Birkeland, daglig leder ved Pårørendesenteret, Peder Kjøs, psykolog, Tora Thorhallsdottir, grunder, relasjonsterapeut og komiker og mange flere.

Kontaktinformasjon og påmelding

Program

Konferansen fysisk åpnes ved Geir-Inge Sivertsen, ordfører i Senja kommune. Vi kombinerer fysisk oppmøte og digital nasjonal pårørendekonferanse.

Endelig program kommer, men foreløpig kan vi informere om det digitale innholdet med forbehold om endringer:

• Åpning av konferansen 2024 v/ konferansier Unn Birkeland. Daglig leder ved pårørendesenteret og Else Kåss Furuseth standupkomiker og programleder.
  • Musikkinnslag v/ Chris Holsten.
  • Samtale i Studio «Men hva da er livet? v/ Trond Viggo Torgersen, lege og barneombud.
  • Foredrag: «Hva skjer med relasjonen når den ene trenger hjelp?» v/ Peder Kjøs, psykolog.
  • Foredrag:» God stemning? – om det å være pårørende» v/ Tora Thorhallsdottir, grunder, relasjonsterapeut og komiker.
  • Prisutdeling: Årets pårørendekommune.
  • Fjorårets vinner; Når pårørende får bestemme v/Ivar Nes Sandnes kommune.
  • Foredrag; «Å kjempe for trygg grunn for seg selv og sine nærmeste» v/ Stine Irene Flinterud Intensivsykepleier og førsteamanuensis.
  • Foredrag «Pårørendeerfaring med å delta i systematisk pårørendearbeid» v/ Kristine M. Hansson forsker.
  • Foredrag: Hvordan kan vi løse fremtidens utfordringer i helse- og omsorgstjenestene? v/ Siri Wiig Professor i kvalitet og sikkerhet i helsesystemer.
  • Foredrag» Vår kamp for en helthetlig rehabiliteringsplan i et silobasert helsevesen, v/ Mariann Baugrud, pårørende mor.
  • Foredrag: «Søsken som pårørende-utfordringer kan forebygges» v/ Torunn Vatne Spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi.
  • Samtale i studio: Når hele familien blir rammet- Hvordan kjempe sammen mot en felles fiende v/Kari Mongstad lege, forfatter og foredragsholder.
  • Foredrag: Demens: Ny forskning gir håp om behandling og forebygging v/ Dag Årsland Spesialist i psykiatri, overlege og forskingsleder ved SESAM.
  • Foredrag: «En dag i livet som pårørende til demens» Marianne Danielsen Demensfluenser.
  • Samtale i studio» Når pårørende må vente: hvorfor identifisering tar tid v/ Gunvor Eidsberget Løken Politioverbetjent, Kripos.